Vi udvikler undervisning og uddannelse, sammen: Læringsfællesskaber i LULAB

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

LULAB handler, som ét af flere grundprincipper, om kooperativ professionel
udvikling. Ved at arbejde i læringsfællesskaber samarbejder vi og støtter hinanden i at finde måder til at forandre og eksperimentere med praksis. Det er
centralt, at LULAB sker i samarbejde, hvor læring, udvikling og ”øvebaner” for
både undervisere og lærerstuderende bliver realiteter. På den måde arbejder
vi med et dobbelt sigte: 1) LULAB giver mulighed for, at man som underviser
kan arbejde med sin egen kompetenceudvikling og udvikling af undervisning og
uddannelse i læringsfællesskaber – med interne og eksterne kolleger såvel som
med studerende. 2) Undervisere har i ramme af LULAB-projekterne til opgave
at undervise lærerstuderende i og modellere, hvordan studerende kan udvikle
samarbejdskompetencer til at deltage i sådanne lignende, udviklende fællesskaber i studiet og i skolens praksis. Det er derfor centralt, at studerende inddrages og bliver aktører i udviklingsprocessen.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer4
TidsskriftLæreruddannelsen i VIA – udviklingslaboratorium for god undervisning og uddannelse
Sider (fra-til)20-23
Antal sider4
StatusUdgivet - 1 jun. 2020

Emneord

  • læreruddannelsen

Citationsformater