Viden der virker. Nye perspektiver på forbindelser mellem småbørnspædagogik og evidensbaseret metode

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

Abstract

Viden der virker
Arbejdet med metoder, som hævder en bestemt og forudsigelig sammenhæng mellem en specifik indsats og en specifik effekt, vinder frem i danske børnehaver. Metoderne er båret af politiske og forvaltningsmæssige ambitioner om en småbørnspædagogik baseret på en generaliserbar viden om, hvad der virker. Med afsæt i et ph.d. projekt udfordrer jeg i oplægget præmissen om, at en metode uforandret kan flyttes fra en sammenhæng til en anden og føre en specifik effekt med sig. I projektet har jeg fulgt metoden De Utrolige År i mødet med børn og personale i tre børnehaver og set, hvordan metoden virker på måder, som er både overraskende og overrumplende.
Oplægget har fokus på disse fund og beskæftiger sig med følgende spørgsmål: Hvordan former arbejdet med metoden relationer mellem børn og pædagoger? Hvordan former pædagoger og børn metoden? Hvad sker der med børnehavebørns ret til deltagelse og medbestemmelse, når en evidensbaseret manual kræver det pædagogiske personales loyalitet?
OriginalsprogDansk
Publikationsdato25 apr. 2019
StatusUdgivet - 25 apr. 2019
BegivenhedForskningens Døgn 2019 - , Danmark
Varighed: 19 apr. 201926 apr. 2019

Andet

AndetForskningens Døgn 2019
LandDanmark
Periode19/04/1926/04/19

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Skoler, fag og institutioner
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater