Viden i spil i daginstitutioner

Line Togsverd, Jan Jakob Egbert Rothuizen, Hanne Hede Jørgensen, Stephan Weise

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogUndervisning

Abstract

I forskningsprojektet ”Viden i spil i daginstitutioner” har vi samlet, drøftet og analyseret over 200 fortællinger om pædagogers handlinger i hverdagslivet, fortalt af pædagoger i 5 forskellige daginstitutioner (Togsverd, Jørgensen, Rothuizen, & Weise, 2017). Sammen med pædagogerne har vi udforsket fortællingerne for at få indblik i den viden pædagoger bringer i spil, når de bestræber sig på at udøve god pædagogik i hverdagen. Vi har interesseret os for hvad pædagoger lægger vægt på, hvordan de orienterer sig og giver deres handlinger retning, og hvad de fortolker som pædagogisk. Materialet giver et unikt indblik i pædagogernes praktiske viden og i de traditioner og narrativer, de orienterer sig efter når de forstår, fortolker og handler. Projektet viser at en betydelig og betydningsfuld del af pædagogers faglighed består i at vide hvad de skal gøre i situationer, som ikke kan planlægges eller forudsiges, men som formes konkret i samspillet med børnene, og hvor der må træffes valg. Pædagoger trækker i sådanne situationer på en viden om god pædagogik, en retningsgivende faglig viden, som på den ene side ikke er entydig – på den anden side rummer klare og sikre værdimæssige kriterier for god pædagogik. Pædagogers retningsgivende viden rummer en egen systematik, som kan udgøre grundlaget for en evalueringspraksis, der udmærker sig ved at blive oplevet som professionsudviklende og meningsfuld af pædagogerne selv. Projektet viser hvordan kompleksiteten i jagten på god pædagogik kan indfanges af praksisfortællinger. Pædagogers fortællinger kredser ofte om hvordan det går med barnets væren og finden sig tilrette i verden. Her udfolder det pædagogiske drama sig, et drama hvori pædagoger er aktører på lige fod med børnene. Ingen kan på forhånd vide hvordan det ender, men pædagogen bærer det pædagogiske ansvar og har brug for den retningsgivende viden for at forvalte det. Projektet peger på, at det er en forudsætning for et kvalificeret pædagogfagligt miljø, at der arbejdes systematisk med at bringe den retningsgivende viden i spil, sådan at den kan understøttes, diskuteres og udvikles.
OriginalsprogDansk
Forlag3K, VIA University College
ISBN (Trykt)987-87-996260-8-3
StatusUdgivet - 15 jun. 2017
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • daginstitution
  • moralsk viden
  • narrativitet
  • pædagogers faglighed
  • pædagogers viden
  • viden i handling
  • viden i praksis

Citationsformater