Viden om (lærer)uddannelse? En ameldelse af "Komparativt studium af indholdet i læreruddannelser i Canada, Danmark, Finland og Singapore"

Karen Marie Hedegaard, Steen Simonsen, Torben Nørregaard Rasmussen

Publikation: Bidrag til tidsskriftAnmeldelse

Abstract

I artiklen analyseres og diskuteres "Komparativt studium af indholdet i læreruddannelser i Canada, Danmark, Finland og Singapore", og der føres debat med forfatterne til rapporten, som blev gennemført for Regeringens Rejsehold af et forskerteam fra DPU i forbindelse med det såkaldte 360 graders eftersyn af folkeskolen. I artiklen fremfører vi tre overordnede kritikpunkter: 1) Validitet: Der er betydelig forskel på litteraturgrundlag og indhold. Rapportens sigte er angiveligt at undersøge indhold, men er begrænset til at afdække forskelle i litteraturgrundlag. 2) Reliabilitet: Vi anfægter den kategorisering af litteratur som anvendes i forhold til forskellige vidensformer. En del af litteraturen kunne med lige så god ret have været kategoriseret anderledes. 3) Videnskabelig uafhængighed: Forfatterne til rapporten drøfter på ingen måde den aktuelle sammenhæng rapporten indgår i. I artiklen inddrages desuden et kritisk meta-perspektiv på sådanne komparative undersøgelser, der altid kan forbindes med interesser, bestemte prioriteringer, og metodiske tilgange.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUnge Pædagoger
Udgave nummer2
Sider (fra-til)51 - 59
Antal sider9
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - 2011

Emneord

  • folosofisk professionsviden
  • komparativ undersøgels
  • viden om uddannelse
  • læreruddannelsen

Citationsformater