Abstract
I dette kapitel vil vi belyse, i hvilken udstrækning videncentrene i CVU Storkøbenhavn er lykkedes med at sammenkoble løsningen af opgaver, så der er opnået en integreret udvikling af på den ene side grund-, efter/videreuddannelse og på den anden side udvikling af den professionelle praksis. Samtidigt skal uddannelses-og professionsudvikling være baseret på samspil med forskningen. Sammenkobling af uddannelsesudvikling, professionsudvikling og forskning udgør de helt centrale elementer i den vidensinfrastruktur, som bl.a. Kommunernes Landsforening efterlyser18, for at sikre en høj kvalitet i skole og daginstitutionssektor.
Hvis professionsudviklingen skal ske kontinuert i perspektiv af livslang læring er det helt afgørende at ogsågrunduddannelsen er integreret.Videncenterfunktionen i CVU Storkøbenhavn har rettet sig mod uddannelserne på to komplementære måder.
Dels arbejdedes der i de enkelte videncentre med et grunduddannelsesperspektiv, baseret på despidskompetencer de enkelte videncentre besad. Dette arbejde koordineres i et særligt organ, Udviklingsforum,som omfatter alle videncenterkonsulenter. Dels arbejdes med udviklingsaktiviteter tværgående i et
ledelsesorgan, Uddannelsesforum, hvori indgår souschefer fra alle seminarier og afdelinger. Gennem dette Uddannelsesforum initieres og koordineres de fleste større interne udviklingsprojekter, herunder et fælles kvalitetssystem og et større udviklingsprogram med at fremme evidensbasering af de pædagogiske professioner og deres uddannelser. Arbejdet i Uddannelsesforum og Udviklingsforum koordineres gennem Udviklingschefens deltagelse i begge fora. Gennem dette tætte samspil har videncentrene samlet bidraget til udvikling
af grunduddannelserne.
Hvis professionsudviklingen skal ske kontinuert i perspektiv af livslang læring er det helt afgørende at ogsågrunduddannelsen er integreret.Videncenterfunktionen i CVU Storkøbenhavn har rettet sig mod uddannelserne på to komplementære måder.
Dels arbejdedes der i de enkelte videncentre med et grunduddannelsesperspektiv, baseret på despidskompetencer de enkelte videncentre besad. Dette arbejde koordineres i et særligt organ, Udviklingsforum,som omfatter alle videncenterkonsulenter. Dels arbejdes med udviklingsaktiviteter tværgående i et
ledelsesorgan, Uddannelsesforum, hvori indgår souschefer fra alle seminarier og afdelinger. Gennem dette Uddannelsesforum initieres og koordineres de fleste større interne udviklingsprojekter, herunder et fælles kvalitetssystem og et større udviklingsprogram med at fremme evidensbasering af de pædagogiske professioner og deres uddannelser. Arbejdet i Uddannelsesforum og Udviklingsforum koordineres gennem Udviklingschefens deltagelse i begge fora. Gennem dette tætte samspil har videncentrene samlet bidraget til udvikling
af grunduddannelserne.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | AGORA - tidsskrift for forskning, udvikling og idéudveksling i professioner. |
Udgave nummer | 11 |
Sider (fra-til) | 36-54 |
Antal sider | 18 |
ISSN | 1603-3280 |
Status | Udgivet - mar. 2008 |
Emneord
- Videncenterfunktion
- Vidensgrundlag
- studenterinvolvering