Abstract
Det siges, at viden er magt, og at vi lever i et videnssamfund med livslang læring. Vi bruger begreber som faglig viden, videnskabelig viden og tavs viden. Vi taler om videnstrømme, og det er en almindelig antagelse, at viden kan spredes ved at fortælle andre om den. Men hvordan griber vi det an, når vi ønsker kvalitet i videndelingen? Herom handler dette kapitel. Det omhandler videndeling i de grupperinger, som vi er deltagere i og professionelle brugere af i forbindelse med arbejdet. Indledningsvist skitseres en læringsforståelse, hvor læring betragtes som et samspil mellem individ og omgivelser. Dernæst præsenteres kendetegnene for et professionelle læringsfællesskab, og der gives eksempler på skolens interne og eksterne netværk. Undervejs præsenteres en række cases fra praksis som eksempler på videndeling i netværk.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | En skole i bevægelse : læring, trivsel og sundhed |
Redaktører | Anette Schulz, Jesper von Seelen |
Antal sider | 16 |
Udgivelsessted | Kbh. |
Forlag | Akademisk Forlag |
Publikationsdato | 21 okt. 2017 |
Sider | 271-286 |
ISBN (Trykt) | 978-87-500-5100-8 |
Status | Udgivet - 21 okt. 2017 |
Emneord
- Børn og unge
- skoler, fag og institutioner
- Læring, pædagogik og undervisning
- facilitering
- netværk
- samarbejde
- team
- videndeling