Videndeling i hverdagens netværk

Ulla Pedersen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Det siges, at viden er magt, og at vi lever i et videnssamfund med livslang læring. Vi bruger begreber som faglig viden, videnskabelig viden og tavs viden. Vi taler om videnstrømme, og det er en almindelig antagelse, at viden kan spredes ved at fortælle andre om den. Men hvordan griber vi det an, når vi ønsker kvalitet i videndelingen? Herom handler dette kapitel. Det omhandler videndeling i de grupperinger, som vi er deltagere i og professionelle brugere af i forbindelse med arbejdet. Indledningsvist skitseres en læringsforståelse, hvor læring betragtes som et samspil mellem individ og omgivelser. Dernæst præsenteres kendetegnene for et professionelle læringsfællesskab, og der gives eksempler på skolens interne og eksterne netværk. Undervejs præsenteres en række cases fra praksis som eksempler på videndeling i netværk.
OriginalsprogDansk
TitelEn skole i bevægelse : læring, trivsel og sundhed
RedaktørerAnette Schulz, Jesper von Seelen
Antal sider16
UdgivelsesstedKbh.
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato21 okt. 2017
Sider271-286
ISBN (Trykt)978-87-500-5100-8
StatusUdgivet - 21 okt. 2017

Emneord

  • Børn og unge
  • skoler, fag og institutioner
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • facilitering
  • netværk
  • samarbejde
  • team
  • videndeling

Citationsformater