Videnproduktion i Teknisk-Merkantil Højskole: et teoretisk perspektiv på samspillet mellem forskning, uddannelse og praksis

Jonna Pedersen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

Artiklen ser på samspillet mellem forskning, uddannelse og praksis som domæner frem for institutionelle rammer. Med teoretiske begreber fra de tre domæner udforskes fællestræk og forskelle mellem domænerne for fire udvalgte eksempler fra Teknisk-Merkantil Højskoles videnproduktion. Forskningen karakteriseres med modus 1 og 2 begreberne og TMHs videnproduktion er kendetegnet ved modus 2. Uddannelsesdomænet anskues gennem de fælles pædagogiske principper, hvor principper som problembaseret læring og professionen fra dag et åbner for samspil med med forskning og ikke mindst praksis. Praksis undersøges som domæne i forhold til professionsbegrebet og samspillet er ikke knyttet til et bestemt professionsfelt, men i stedet til virksomheder, og formålet for virksomhedernes deltagelse i samspillet er innovation. Relationerne i samspillet varierer i de fire eksempler, og forskellene rejser spørgsmål til, hvorvidt der er samspil, som bør prioriteres højere end andre i den fremtidige videnproduktion i TMH
med samspillet varirer i de fire eksempler
OriginalsprogDansk
TitelNu er vi så her : udvalgte eksempler på vidensproduktion i VIA University College
RedaktørerMartin Blok Johansen
Antal sider14
UdgivelsesstedRisskov
ForlagVIA University College
Publikationsdato2011
Udgave1. udgave
Sider45-58
ISBN (Trykt)978-87-994359-0-6
StatusUdgivet - 2011

Citationsformater