Vidensbaseret matematikundervisning 1: 6. til 10. klasse

Adrian Rau Bull, Torben Blankholm

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogUndervisning

Abstract

Vidensbaseret matematikundervisning 1 giver inspiration til at organisere og gennemføre matematikundervisningen på baggrund af matematikdidaktisk viden.
Udgivelsen er den første bog i en serie, hvor forfatterne i et praksisnært sprog præsenterer viden om, hvordan forskning i matematikundervisning og teorier om matematikundervisning kan bidrage konkret til undervisning i matematik.
Bogen indeholder seks undervisningsforløb, der henvender sig til udskolingen og er baseret på disse forskeres teorier:
1. David Tall og Shlomo Vinner: Elevers udvikling af matematisk begrebsforståelse
2. Pauline Gibbons: Læring gennem sprogbrugssitationer
3. Guy Brousseau: Fundamentale situationer
4. Raymond Duval: Kategorier af matematiske repræsentationer
5. Guershon Harel og Larry Sowder: Et udvidet perspektiv på læring og undervisning gennem udvikling af elevers matematiske overbevisninger
6. Teknologier i matematikundervisningen - om at bruge teknologier og udvikle teknologiforståelse i matematik

Hvert kapitel indeholder tre dele:
1. En gennemgang af nogle af de centrale elementer og anbefalinger fra forskerne med forklarende eksempler
2. Et afprøvet undervisningsforløb med tilhørende opgave- og svarark på baggrund af de centrale elementer og anbefalinger
3. Analyse af undervisningsforløbet.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedGlostrup
ForlagForlaget Matematik
Vol/bind1/3
Antal sider109
ISBN (Trykt)978-87-93975-23-1
StatusUdgivet - 18 jul. 2021

Emneord

  • matematik

Citationsformater