Abstract
Vidensbaseret matematikundervisning 1 giver inspiration til at organisere og gennemføre matematikundervisningen på baggrund af matematikdidaktisk viden.
Udgivelsen er den første bog i en serie, hvor forfatterne i et praksisnært sprog præsenterer viden om, hvordan forskning i matematikundervisning og teorier om matematikundervisning kan bidrage konkret til undervisning i matematik.
Bogen indeholder seks undervisningsforløb, der henvender sig til udskolingen og er baseret på disse forskeres teorier:
1. David Tall og Shlomo Vinner: Elevers udvikling af matematisk begrebsforståelse
2. Pauline Gibbons: Læring gennem sprogbrugssitationer
3. Guy Brousseau: Fundamentale situationer
4. Raymond Duval: Kategorier af matematiske repræsentationer
5. Guershon Harel og Larry Sowder: Et udvidet perspektiv på læring og undervisning gennem udvikling af elevers matematiske overbevisninger
6. Teknologier i matematikundervisningen - om at bruge teknologier og udvikle teknologiforståelse i matematik
Hvert kapitel indeholder tre dele:
1. En gennemgang af nogle af de centrale elementer og anbefalinger fra forskerne med forklarende eksempler
2. Et afprøvet undervisningsforløb med tilhørende opgave- og svarark på baggrund af de centrale elementer og anbefalinger
3. Analyse af undervisningsforløbet.
Udgivelsen er den første bog i en serie, hvor forfatterne i et praksisnært sprog præsenterer viden om, hvordan forskning i matematikundervisning og teorier om matematikundervisning kan bidrage konkret til undervisning i matematik.
Bogen indeholder seks undervisningsforløb, der henvender sig til udskolingen og er baseret på disse forskeres teorier:
1. David Tall og Shlomo Vinner: Elevers udvikling af matematisk begrebsforståelse
2. Pauline Gibbons: Læring gennem sprogbrugssitationer
3. Guy Brousseau: Fundamentale situationer
4. Raymond Duval: Kategorier af matematiske repræsentationer
5. Guershon Harel og Larry Sowder: Et udvidet perspektiv på læring og undervisning gennem udvikling af elevers matematiske overbevisninger
6. Teknologier i matematikundervisningen - om at bruge teknologier og udvikle teknologiforståelse i matematik
Hvert kapitel indeholder tre dele:
1. En gennemgang af nogle af de centrale elementer og anbefalinger fra forskerne med forklarende eksempler
2. Et afprøvet undervisningsforløb med tilhørende opgave- og svarark på baggrund af de centrale elementer og anbefalinger
3. Analyse af undervisningsforløbet.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Glostrup |
---|---|
Forlag | Forlaget Matematik |
Vol/bind | 1/3 |
Antal sider | 109 |
ISBN (Trykt) | 978-87-93975-23-1 |
Status | Udgivet - 18 jul. 2021 |
Emneord
- matematik