Vidensbasering af lærerprofessionen: Videnskab mellem sikkerhed og politik

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Med afsæt i lærerprofessionen i Danmark belyser kapitlet de krav til videnskabelighed, som professionerne møder, og som ofte formuleres som et krav om vidensbasering. Kapitlet ser nærmere på evidenstænkningen, som er en dominerende fortolkning af vidensbaseringen, og viser, at den overser væsentlige dimensioner knyttet til pædagogik. I stedet argumenterer kapitlet for en vidensform, der forholder sig stærkere til pædagogikkens normativitet og til dens politiske indhold.
OriginalsprogDansk
TitelVitenskapelighet og kunnskapsforståelse i profesjonene
RedaktørerHanne Christensen, Olav Eikeland, Ellen-Beate Hellne-Halvorsen, Inger Marie Lindboe
Antal sider14
ForlagUniversitetsforlaget
Publikationsdato2018
Sider84-97
ISBN (Trykt)9788215028644
StatusUdgivet - 2018

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • lærere
  • læreruddannelsen
  • videnskabsteori
  • faglighed
  • vidensbasering

Citationsformater