Vidensbasering af lærerprofessionen: Videnskab mellem sikkerhed og politik

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Med afsæt i lærerprofessionen i Danmark belyser kapitlet de krav til videnskabelighed, som professionerne møder, og som ofte formuleres som et krav om vidensbasering. Kapitlet ser nærmere på evidenstænkningen, som er en dominerende fortolkning af vidensbaseringen, og viser, at den overser væsentlige dimensioner knyttet til pædagogik. I stedet argumenterer kapitlet for en vidensform, der forholder sig stærkere til pædagogikkens normativitet og til dens politiske indhold.
    OriginalsprogDansk
    TitelVitenskapelighet og kunnskapsforståelse i profesjonene
    RedaktørerHanne Christensen, Olav Eikeland, Ellen-Beate Hellne-Halvorsen, Inger Marie Lindboe
    Antal sider14
    ForlagUniversitetsforlaget AS
    Publikationsdato2018
    Sider84-97
    ISBN (Trykt)9788215028644
    StatusUdgivet - 2018

    Emneord

    • læreruddannelsen
    • Skoler, fag og institutioner
    • videnskabsteori
    • lærere

    Citationsformater