Abstract
Med afsæt i lærerprofessionen i Danmark belyser kapitlet de krav til videnskabelighed, som professionerne møder, og som ofte formuleres som et krav om vidensbasering. Kapitlet ser nærmere på evidenstænkningen, som er en dominerende fortolkning af vidensbaseringen, og viser, at den overser væsentlige dimensioner knyttet til pædagogik. I stedet argumenterer kapitlet for en vidensform, der forholder sig stærkere til pædagogikkens normativitet og til dens politiske indhold.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Vitenskapelighet og kunnskapsforståelse i profesjonene |
Redaktører | Hanne Christensen, Olav Eikeland, Ellen-Beate Hellne-Halvorsen, Inger Marie Lindboe |
Antal sider | 14 |
Forlag | Universitetsforlaget |
Publikationsdato | 2018 |
Sider | 84-97 |
ISBN (Trykt) | 9788215028644 |
Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- lærere
- læreruddannelsen
- videnskabsteori
- faglighed
- vidensbasering