Vidensformer i socialpædagogikken

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

Abstract

På årsmødet 2021 ønsker jeg, at lægge op til en diskussion om hvorvidt den hermeneutiske forståelse ud fra fænomenologien er mulig eller om der skal andre former for fænomenologi og viden til, for at kunne forstå, hvad der er på spil særligt i socialpædagogikken og mere generelt i pædagogik på velfærdsområdet.

Mit afsæt er i socialpædagogikken, da jeg er optaget af de situationer og relationer hvor forståelsen glipper, hvilket eksempelvis kan ske ift mennesker i særligt udsatte positioner. Når socialpædagogen møder barnet, den unge eller den voksne mens denne er i en særligt udsat position, kan borgeren være presset gennem længere tid. Borgeren er eksempelvis udsat for et stort pres af sine omgivelser, har et misbrug eller en diagnose som måske ændrer personligheden og borgeren reagerer derfor uventet, overraskende eller decideret uforståeligt for socialpædagogen.

På baggrund af en bevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond til et Ph.D. projekt om hvilke vidensformer, der kan være gældende i socialpædagogik og mere bredt på velfærdsområdet, håber jeg, at diskussionen på årsmødet kan kvalificere min undersøgelse, der starter 1-1-2022.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato12 nov. 2021
StatusUdgivet - 12 nov. 2021
BegivenhedÅrsmøde 12.-13. november 2021 i pædagogisk filosofisk forening - Århus Universitet DPU Emdrup, København, Danmark
Varighed: 12 nov. 202113 nov. 2021
http://www.paedagogiskfilosofi.dk/aarsmoede/program-2021

Konference

KonferenceÅrsmøde 12.-13. november 2021 i pædagogisk filosofisk forening
LokationÅrhus Universitet DPU Emdrup
Land/OmrådeDanmark
ByKøbenhavn
Periode12/11/2113/11/21
Internetadresse

Emneord

  • Socialt arbejde og sociale forhold
  • fænomenologi
  • socialpsykiatri
  • socialpædagogik
  • vidensformer

Citationsformater