Abstract
Med uddannelsesreformen og Bekendtgørelsen om sygeplejerskeuddannelsen blev sygeplejeforskningen i begyndelsen af det nye årti en nødvendig realitet. Men hvordan kan sygeplejeforskningen bidrage til definition og sikring af sygeplejens faglige profil og identitet? Med udgangspunkt i et konkret forskningsprojekt beskriver artiklen, hvordan det gennem videnskabeliggørelse og ud fra en humanvidenskabelig og handlingsteoretisk tilgang er muligt at eksplicitere den erfaringsbaserede fagkundskab i sygeplejen og herigennem sprogliggøre sygeplejeprofessionens vidensmæssige grundlag. Artiklen afgrænser sig til og belyser en bestemt tilgang til den fremførte problemstilling og kan ses som et bidrag til en bredere pædagogisk sociologisk diskussion af dette spørgsmål.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Pædagogisk sociologi : En antologi |
Redaktører | Inge M. Bryderup |
Antal sider | 18 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag |
Publikationsdato | 2007 |
Udgave | 1. |
Sider | 305-322 |
ISBN (Trykt) | 978-87-770-1991-3 |
Status | Udgivet - 2007 |
Emneord
- profession
- sygepleje
- sygeplejeforskning
- videnskab
- faglighed