Videnskab og faglighed: To sider af samme sag?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

Med uddannelsesreformen og Bekendtgørelsen om sygeplejerskeuddannelsen blev sygeplejeforskningen i begyndelsen af det nye årti en nødvendig realitet. Men hvordan kan sygeplejeforskningen bidrage til definition og sikring af sygeplejens faglige profil og identitet? Med udgangspunkt i et konkret forskningsprojekt beskriver artiklen, hvordan det gennem videnskabeliggørelse og ud fra en humanvidenskabelig og handlingsteoretisk tilgang er muligt at eksplicitere den erfaringsbaserede fagkundskab i sygeplejen og herigennem sprogliggøre sygeplejeprofessionens vidensmæssige grundlag. Artiklen afgrænser sig til og belyser en bestemt tilgang til den fremførte problemstilling og kan ses som et bidrag til en bredere pædagogisk sociologisk diskussion af dette spørgsmål.
OriginalsprogDansk
TitelPædagogisk sociologi : En antologi
RedaktørerInge M. Bryderup
Antal sider18
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagDanmarks Pædagogiske Universitets Forlag
Publikationsdato2007
Udgave1.
Sider305-322
ISBN (Trykt)978-87-770-1991-3
StatusUdgivet - 2007

Emneord

  • profession
  • sygepleje
  • sygeplejeforskning
  • videnskab
  • faglighed

Citationsformater