Abstract
Som studerende i de pædagogiske uddannelser lærer du at analysere lærer- og pædagogfaglige problemstillinger på et systematisk grundlag. Ideelt set bliver du dermed i stand til at foreslå handlinger i kommuner, skoler, klasser og daginstitutioner. Derfor forventes du også i dit afsluttende professionsbachelorprojekt at kunne anvende videnskabelige metoder i dine undersøgelser. Du forventes selv at kunne skrive videnskabelig tekst i din formidling af dine undersøgelsers fund.
Selvom de fleste eksempler i dette kapitel kommer fra læreruddannelsen, så inviterer kapitlet til en dialog og opbygning af et fælles indbyrdes sprog i lærer- og pædagoguddannelserne. Formålet er at du får hjælp til at skabe et godt professionsbachelorprojekt. Kapitlet er struktureret således, at du først møder et centralt paradoks i forhold til at skulle udfærdige et professionsrettet bachelorprojekt: Dernæst stifter du bekendtskab med kriterier for videnskabelighed og bedømmelse af bachelorprojekter. Til sidst præsenteres du for antagelser om, hvordan du kan lykkes med dit professionsbachelorprojekt.
Selvom de fleste eksempler i dette kapitel kommer fra læreruddannelsen, så inviterer kapitlet til en dialog og opbygning af et fælles indbyrdes sprog i lærer- og pædagoguddannelserne. Formålet er at du får hjælp til at skabe et godt professionsbachelorprojekt. Kapitlet er struktureret således, at du først møder et centralt paradoks i forhold til at skulle udfærdige et professionsrettet bachelorprojekt: Dernæst stifter du bekendtskab med kriterier for videnskabelighed og bedømmelse af bachelorprojekter. Til sidst præsenteres du for antagelser om, hvordan du kan lykkes med dit professionsbachelorprojekt.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Empiriske undersøgelser og metodiske greb : Grundbog til de pædagogiske professionsuddannelser |
Redaktører | Thomas Thyrring Engsig |
Antal sider | 27 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 4 jan. 2018 |
Sider | 309-336 |
Kapitel | 11 |
ISBN (Trykt) | 978-87-412-6693-0 |
Status | Udgivet - 4 jan. 2018 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Undersøgelsesdesign, teori og metode
- Uddannelse, professioner og erhverv