Videnskabelige metoder i pædagogisk praksis

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Som studerende i de pædagogiske uddannelser lærer du at analysere lærer- og pædagogfaglige problemstillinger på et systematisk grundlag. Ideelt set bliver du dermed i stand til at foreslå handlinger i kommuner, skoler, klasser og daginstitutioner. Derfor forventes du også i dit afsluttende professionsbachelorprojekt at kunne anvende videnskabelige metoder i dine undersøgelser. Du forventes selv at kunne skrive videnskabelig tekst i din formidling af dine undersøgelsers fund.
Selvom de fleste eksempler i dette kapitel kommer fra læreruddannelsen, så inviterer kapitlet til en dialog og opbygning af et fælles indbyrdes sprog i lærer- og pædagoguddannelserne. Formålet er at du får hjælp til at skabe et godt professionsbachelorprojekt. Kapitlet er struktureret således, at du først møder et centralt paradoks i forhold til at skulle udfærdige et professionsrettet bachelorprojekt: Dernæst stifter du bekendtskab med kriterier for videnskabelighed og bedømmelse af bachelorprojekter. Til sidst præsenteres du for antagelser om, hvordan du kan lykkes med dit professionsbachelorprojekt.
OriginalsprogDansk
TitelEmpiriske undersøgelser og metodiske greb : Grundbog til de pædagogiske professionsuddannelser
RedaktørerThomas Thyrring Engsig
Antal sider27
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato4 jan. 2018
Sider309-336
Kapitel11
ISBN (Trykt)978-87-412-6693-0
StatusUdgivet - 4 jan. 2018

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater