Vidensnotat: Præstationskultur, feedback og mindset

Line Asp Hansen, Bent Sortkær Pedersen, Gitte Sommer Harrits

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerRapportForskning

10 Downloads (Pure)

Abstract

Karakterer synes som en selvfølgelig del af skolesystemet, og har da også historisk set i flere hundrede år været en tro følgesvend til skolegang og undervisning. I de senere år er karakterer dog blevet genstand for kritisk diskussion, bl.a. fordi fokus på karakterer i fx folkeskole og gymnasium kædes sammen med præstationskultur og øget mistrivsel blandt børn og unge. Sammen med ny viden om evaluering og feedback har diskussioner om betydningen af karaktergivning over for andre former for evaluering og feedback derfor taget fart. Formålet med indeværende vidensnotat er at præsentere et overblik over eksisterende viden om præstationskultur, karaktergivning og feedback, samt betydningen af arbejdet med elevernes mindset. Anledningen til udarbejdelsen af vidensnotatet er et forsøgsarbejde om karakterfri hverdag igangsat af Aarhus Kommune og et følgeforskningsprojekt om virkninger af dette forsøgsarbejde gennemført af VIA University College.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAarhus
ForlagVIA University College
Antal sider25
StatusUdgivet - sep. 2019

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • folkeskolen
  • unge

Citationsformater