Virkelighedsnær undervisning med digitale medier

Annette Pedersen, Annegrethe Nielsen, Christian Wahl, Niels Bech Lukassen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

Under overskriften Virkelighedsnær undervisning med digitale medier fokuserer projektet på at anvende digitale medier til at fremme studerendes motivation for læring med det formål, at de studerende skal kunne anvende det lærte i en senere praksis. Projektet vil med udgangspunkt i konkret undervisningsplanlægning og -udførelse afprøve, hvorvidt anvendelsen af IT-baserede didaktiske designs kan fremme de studerendes motivation for læring samt øge transfer mellem uddannelse og praksis.
Digitale medier tilbyder en række muligheder for at underbygge formidlingen og organisere undervisningen på nye og andre måder, ligesom IT-baserede systemer kan simulere elementer af virkeligheden, som andre medier ikke kan i samme grad. Samtidig er det en kendt sag, at anvendelsen af digitale medier i undervisningen på en række uddannelser er begrænset – dette gælder blandt andre sygeplejerskeuddannelsen ved UCN.
I mange uddannelser er det et problem, at de studerende har svært ved at se formålet med at tilegne sig dele af uddannelsens indhold og mangler motivation. Dette er også tilfældet for sygeplejerskeuddannelsen ved UCN, hvor de studerende har særligt svært ved at opfatte undervisningen i Organisation, administration og ledelse som relevant for dem som kommende sygeplejersker.
OriginalsprogDansk
TitelJust DUIT : status og perspektiver fra et igangværende forsknings- og udviklingsprojekt i UCN
RedaktørerCharlotte Heigaard Jensen, Hans Jørgen Staugaard
Antal sider15
UdgivelsesstedAalborg
ForlagUniversity College Nordjylland
Publikationsdato1 nov. 2014
Sider7-24
ISBN (Trykt)978771457070
StatusUdgivet - 1 nov. 2014
NavnUCN Seriehæfte
Nummer9

Emneord

  • undervisningsteknologi

Citationsformater