Virkningen af tværfaglig undervisningspraksis i et entrepreneurialt økosystem

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

7 Downloads (Pure)

Abstract

Dette konceptuelle artikel udforsker, hvordan ændring af uddannelsespraksis henimod udbredt tværfagligt samarbejde påvirker innovations- og iværksætterprocesser for både studerende og undervisere, når de er involveret i et virkeligt projekt i samarbejde med en ekstern organisation. Nylig forskning inden for iværksætteruddannelse antyder, at uddannelsesinstitutionen spiller en vigtig rolle som aktør i et iværksætterøkosystem. Økosystemets fem elementer er studerende, undervisere, uddannelsesinstitution, samfund og eksterne organisationer (ofte en virksomhed). Endvidere er iværksætteruddannelsesøkosystemet kendetegnet ved, at de enkelte deltagere gensidigt påvirker hinanden gennem dialogiske forhold.

Arbejde med innovations- og iværksætterprocesser i uddannelse kan udgøre en udfordring for undervisere, der er vant til at tænke inden for det traditionelle læringsmiljø med undervisere og studerende som de vigtigste deltagere. Der kan være forskel mellem opfattelsen af ​​et innovations- og iværksætterprojekt inden for den eksterne organisation og inden for uddannelsesinstitutionen. I sidstnævnte forståes projektet gennem en prisme af de forskellige fagligheder, som enhver uddannelse er opdelt i, mens projektet i det førstnævnte vil blive set mere som en helhed. Ofte er projekter kun en del af undervisningen i et enkelt fag, og de studerende vil have andre fag på samme tid - som ofte ses som ikke-relaterede. Arbejdet med projektet samtidigt i alle fag giver studerende og undervisere mulighed for at se projektet som en helhed og således spejle det mere holistiske syn, som den eksterne organisation har på projektet.

Vores papir præsenterer en didaktisk tilgang samt et praktisk værktøj til, hvordan man kan lette tværfagligt samarbejde som en metode til at støtte uddannelsesinstitutionen i at blive en vigtig og lige aktør i økosystemet samt styrke de tværgående færdigheder for de studerende. Dette ville være af interesse for undervisere, der er i færd med at planlægge og gennemføre innovations- og iværksætterprojekter, der involverer flere fag.
Bidragets oversatte titelVirkningen af tværfaglig undervisningspraksis i et entrepreneurialt økosystem
OriginalsprogEngelsk
Publikationsdato17 sep. 2020
Antal sider10
DOI
StatusUdgivet - 17 sep. 2020
Begivenhed15th European Conference on Innovation and Entrepreneurship (ECIE20) - Online, Rom, Italien
Varighed: 17 sep. 202018 sep. 2020
https://www.academic-conferences.org/conferences/ecie/

Konference

Konference15th European Conference on Innovation and Entrepreneurship (ECIE20)
LokationOnline
LandItalien
ByRom
Periode17/09/2018/09/20
Internetadresse

Emneord

  • innovativ undervisning
  • entreprenørskabsundervisning

Citationsformater