Abstract

Dette oplæg præsenterer analyseresultater, der viser hvordan forskellige vidensområder vedrørende fagligt indhold, teknologi og pædagogik sammenføres og omdannes til undervisningsforløb med henblik på at indføre Virtual Reality (VR) i undervisning. Gennem et dybdegående single casestudie vises, hvordan en underviser tilegner sig viden om VR teknologi og omsætter denne viden i planlægning og gennemførelse af et undervisningsforløb. Casen er et eksempel på, hvordan professionsfaglig teknologi omsættes med henblik på to forskellige pædagogiske formål; dels et pædagogisk mål om, at de studerende skal udvikle VR-kompetencer som er relevante i professionen, og dels et pædagogisk mål om at VR skal facilitere de studerendes tilegnelse af det byggefaglige stof. Casen viser, hvordan underviseren prioriterer de to formål, og hvilke effekter de får for de studerendes læring. Resultaterne lægger også op til en mere teoretisk diskussion om vidensformer i forhold til den såkaldte TPACK-model.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato26 okt. 2022
StatusUdgivet - 26 okt. 2022
BegivenhedKonference: digitalisering i byggeriet og byggeriets uddannelser - Aarhus Universitet, Aarhus
Varighed: 26 okt. 202226 okt. 2022
https://projekter.au.dk/kubvu

Konference

KonferenceKonference: digitalisering i byggeriet og byggeriets uddannelser
LokationAarhus Universitet
ByAarhus
Periode26/10/2226/10/22
Internetadresse

Citationsformater