Virtual reality som katalysator for sproglig udvikling

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen undersøger om virtual reality kan stilladsere og udvikle flersprogede elevers sproglige kompetencer med udgangspunkt i erfaringerne fra et projekt i en modtageklasse.

Artiklen peger på, at lærerens viden om sprogbaseret undervisning og stilladsering af elevernes sproglige udvikling er afgørende. Lærerens kompetencer i at synliggøre sproglige mønstre og italesætte sproglige valg for eleverne i forskellige tekstsituationer er utrolig vigtig for elevernes mulighed for at udvikle deres viden om sprog og færdigheder i at bruge det i forskellige kontekster.

Men lærerens viden om og tilgang til forskellige teknologiers didaktiske potentiale er lige så afgørende for elevernes muligheder for at udvikle sprog og bruge det aktivt i forskellige kommunikative situationer, når teknologier inddrages i undervisningen.


OriginalsprogDansk
BogserieSprogforum
Udgave nummer68
Sider (fra-til)77-86
Antal sider10
ISSN0909-9328
StatusUdgivet - 2019

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater