Projekter pr. år
Abstract
Denne rapport præsenterer analyseresultater, der viser hvordan forskellige vidensområder vedrørende fagligt indhold, teknologi og pædagogik sammenføres og omdannes til undervisningsforløb med henblik på at indføre Virtual Reality (VR) i undervisning. Gennem et dybdegående single casestudie vises, hvordan en underviser tilegner sig viden om VR teknologi og omsætter denne viden i planlægning og gennemførelse af et undervisningsforløb. Casen er et eksempel på, hvordan professionsfaglig teknologi omsættes i to forskellige pædagogiske diskurser, dels en pædagogisk diskurs, hvis sigte er, at VR bliver en professionsfaglig kompetence hos de studerende, og dels en pædagogisk diskurs, hvis sigte er, at støtte de studerendes tilegnelse af det byggefaglige stof. Ved hjælp af Bernsteins rekontekstualiseringsbegreb og Matons Legitimation Code Theory (LCT) analyseres, hvilke principper der regulerer dannelse af de pædagogiske diskurser, og hvilke af disse der opnår størst styrke i den pædagogisk praksis. I den sidste del diskuteres casen op mod den såkaldte TPACK model, og der argumenteres på et mere generelt niveau for en differentiering mellem flere forskellige former for TPACK-viden.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | VIA University College |
---|---|
Udgave | 1. udgave |
Antal sider | 27 |
Status | Udgivet - 20 jan. 2023 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- legitimation code theory
- rekontekstualisering
- track
- vidensformer
- virtual reality
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Omsætning af byggeriets digitale teknologier til, og i, undervisning (KUBU)
Larsen, V. (Projektleder) & Petersen, M. D. (Projektdeltager)
03/01/22 → 30/12/22
Projekter: Projekt › Forskning
Fil