Virtuel 3D simulering vs. traditionel anatomiundervisning: en kvantitativ sammenligning af læringsudbytte

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Fremskridt inden for IT-baseret medicinsk billedrekonstruktion har gjort billedbehandling i såvel 2D som 3D til en vigtig del af billeddiagnostikken. Dette stiller særlige krav til faggrupper som f.eks. radiografer. I dette projekt har vi kvantitativt måltradiografstuderendes læring af 3D-anatomi ved virtuel 3Dsimulering på Sectra Table og sammenlignet denne med læringsudbyttet ved traditionel anatomiundervisning. To kohorter radiografstuderende udgjorde studiepopulationen. 1. kohorte gennemgik et undervisningsforløb baseret på simulering i 3D. 2. kohorte gennemgik et forløb af tilsvarende længde med traditionel holdundervisning. De studerendes viden om 3D-anatomi blev testet før og efter intervention. Ændringer i testresultater sammenlignedes mellem de tokohorter. Studiet har ikke påvist statistisk signifikante forskelle i radiografstuderendes læringsudbytteaf 3D-anatomi mellem de to undervisningsmetoder. Undersøgelsens resultater tyder dog på, at Sectra Table kan væreet udmærket supplement til traditionel holdundervisning, når hensigten er, at radiografstuderende skal lære 3D-anatomi.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier
Vol/bind13
Udgave nummer23
Antal sider14
ISSN1903-248X
DOI
StatusUdgivet - dec. 2020

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • undervisningsteknologi
  • læring
  • innovativ undervisning
  • virtuel læring
  • didaktik
  • undervisningsdifferentiering

Citationsformater