Visionen som drivkraft - hvordan kommer en vision til syne for sig selv?

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

    Abstract

    En vision er ikke nødvendigvis visionær men er først og fremmest noget som kommer til syne - noget man ser for sig - og typisk i et fremtidsblik. En vision der ikke kommer til syne for sig selv vil kun vanskeligt kunne bære billeder frem, og i organisationer vil visioner der ikke genkendes som visioner tabe deres potentiale som drivkraft for bevægelse i organisationen. Denne artikel tager sit afsæt i en forståelse af 'vision' som kompleksitetens målsætningsformat og som processuel drivkraft i moderne organisationer. Artiklen drøfter derefter nogle af de faldgruber som en organisation kan opleve når den vil indløse sine visioner som drivkraft - faldgruber som måske er særligt karakteristiske for visionsledelse i semi-offentlige organisationer. Drøftelsen spejles undervejs i en konkret visionsproces - Imagine VIA 2020 - og jeg argumenterer for at den ledelse der ønsker visionen som drivkraft må forpligte sig selv og organisationen på at tage de styringsmæssige konsekvenser af ambitionen.
    OriginalsprogDansk
    TitelLederskab : Eksperimenter med nye tilgange til offentlig ledelse
    RedaktørerC. Greve, A. K. W. Olesen, F.B. Rasmussen, M. Schou
    Antal sider10
    Udgivelses stedAarhus
    ForlagVIA University College
    Publikationsdato2012
    Sider7-145
    ISBN (Trykt)978-87-995920-0-5
    StatusUdgivet - 2012

    Emneord

    • ledelse

    Citationsformater

    Andersen, F. B. (2012). Visionen som drivkraft - hvordan kommer en vision til syne for sig selv? I C. Greve, A. K. W. Olesen, F. B. Rasmussen, & M. Schou (red.), Lederskab: Eksperimenter med nye tilgange til offentlig ledelse (s. 7-145). VIA University College. http://www.viauc.dk/hoejskoler/vok/Videncentre/ledelse-og-organisationsudvikling/publikationer/Sider/lederskab-antologi.aspx