Abstract
Med afsæt i teori om visuel kultur og om æstetiske læreprocesser fokuserer teksten på visuel, æstetisk læring i såvel faget billedkunst som i og tværfaglige sammenhænge. I artiklen anses udvikling af visuelle kompetencer og æstetiske læreprocesser forstået som en didaktisk metode til viden og erkendelse for at være centrale ift. at kunne imødekomme de fordringer og udfordringer, en globaliseret verden stiller den enkelte og samfundet over for.
Teorierne perspektiveres i et undervisningseksempel, som udfoldes og diskuteres ift. blandt andet udvikling af selvstændighed, mod og abstrakt tænkning i en social kontekst.
Teorierne perspektiveres i et undervisningseksempel, som udfoldes og diskuteres ift. blandt andet udvikling af selvstændighed, mod og abstrakt tænkning i en social kontekst.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Æstetiske læreprocesser : i teori og praksis |
Redaktører | Anne Maj Nielsen, Kirsten Fink-Jensen |
Antal sider | 11 |
Udgivelsessted | Værløse |
Forlag | Billesøe og Baltzer |
Publikationsdato | 2009 |
Sider | 47-57 |
ISBN (Trykt) | 9788778422491 |
Status | Udgivet - 2009 |
Emneord
- æstetiske læreprocesser
- æstetik og didaktik
- undervisning
- folkeskolen
- tværfagligt samarbejde