Visuelle kompetencer i fag og tværfaglighed: om undersøgelse, erkendelse og formidling

Kirsten Skov

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

    Abstract

    Med afsæt i teori om visuel kultur og om æstetiske læreprocesser fokuserer teksten på visuel, æstetisk læring i såvel faget billedkunst som i og tværfaglige sammenhænge. I artiklen anses udvikling af visuelle kompetencer og æstetiske læreprocesser forstået som en didaktisk metode til viden og erkendelse for at være centrale ift. at kunne imødekomme de fordringer og udfordringer, en globaliseret verden stiller den enkelte og samfundet over for.
    Teorierne perspektiveres i et undervisningseksempel, som udfoldes og diskuteres ift. blandt andet udvikling af selvstændighed, mod og abstrakt tænkning i en social kontekst.




    OriginalsprogDansk
    TitelÆstetiske læreprocesser : i teori og praksis
    RedaktørerAnne Maj Nielsen, Kirsten Fink-Jensen
    Antal sider11
    UdgivelsesstedVærløse
    ForlagBillesøe og Baltzer
    Publikationsdato2009
    Sider47-57
    ISBN (Trykt)9788778422491
    StatusUdgivet - 2009

    Emneord

    • æstetiske læreprocesser
    • æstetik og didaktik
    • undervisning
    • folkeskolen
    • tværfagligt samarbejde

    Citationsformater