Abstract
Med dette kapitel præsenteres fire perspektiver på relationers betydning for eksklusion og dermed også inklusion. Det empiriske udgangspunkt er et narrativ fortalt af en 33-årig kvinde om, hvordan det i et nutidsperspektiv opleves at have været henvist til specialundervisning i skoleårene. Kapitlet dokumenterer, hvordan oplevelser med eksklusion i barndom, skole og ungdomsårene kan få markant betydning senere i livet. De teoretiske perspektiver tager afsæt i relationer og betydningen af disse i forbindelse med neurologiske, psykologiske, antropologiske og kommunikative aspekter.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Inklusion og eksklusion : en grundbog |
Redaktører | Kirsten Elisa Petersen, Janne Hedegaard Hansen |
Antal sider | 17 |
Udgivelsessted | Kbh. |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2019 |
Sider | 417-433 |
ISBN (Trykt) | 978-87-412-6968-9 |
Status | Udgivet - 2019 |
Emneord
- Børn og unge
- eksklusion
- relationer