Voksnes flersprogede læringsrum: dansk som andetsprog i fagundervisningen

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

    Abstract

    Helene Thise belyser, hvad der særligt gør sig gældende i undervisningsrum med flersprogede deltagere, der har dansk som andetsprog, i 'Voksnes flersprogede læringsrum: dansk som andetsprog i fagundervisningen'. Kapitlet indledes med en indkredsning af, hvad der kan forstås som flersproget, og giver indblik i, hvad det vil sige at lære sig et nyt sprog som voksen. Herefter peger forfatteren på, hvordan disse deltagere udfordres - også i forhold til deres identitet - hvilket indebærer, at der er mange forskellige elementer på spil i det flersprogede læringsrum. Kapitlet opererer med en tænkning af sprog og fag som integreret, hvorfor faglig læring og udvikling er tæt knyttet til den samtidige sproglige læring. Thise peger derfor på betydningen af underviserens stilladsering af faglig og sproglig læring gennem forskellige sprogbrugssituationer. Hun benytter en model for denne stilladsering og sprogudvikling, som hun gennemgår i fire faser.
    OriginalsprogDansk
    TitelVoksendidaktik
    RedaktørerHenrik Rander, Lis Boysen, Ole Goldbech
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagAkademisk Forlag
    Publikationsdato2018
    Sider175-191
    Kapitel8
    ISBN (Trykt)978-87-500-5105-3
    StatusUdgivet - 2018

    Emneord

    • Skoler, fag og institutioner

    Citationsformater