Who is the Learner? A Framework for a Digital Learning Design Process

Michal Pilgaard, Jette Aabo Frydendahl, Lillian Buus

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportKonferenceartikel i proceedingpeer review

Abstract

Denne publikation præsenterer et case studie hvortil forskere var interesseret i at ændre i 3 eksisterende e-lærings forløb vha. digital læringsdesign processen. For at støtte forskerne i denne process og sikre samarbejde, udvikles der et rammeværktøj. Rammeværktøjet stilladserer forskerne i processen. De involverede forskere har begrænset erfaring i design og udvikling af online læring. Endvidere er forskerne fordelt over universiteter i 6 forskellige lande. Progressionen i den digitale læringsdesign process blev støttet af 3 online workshops over 3 uger. Samtidigt blev skabeloner udviklet til at støtte forskerne i deres omtænkning og redesign af forløbene. Processen omkring den digitale læringsdesign stiler efter at involvere og engagere forskerne i en iterativ process over 3 trin: 1) reflektion omkring brugerens perspektiv 2) redesign og modificering af indholdet af forløb 3) feedback (peer). Workshops brugte video konference software samt forskellige apps til at dele tekst billeder og tegninger osv. Skabelonerne var centrale til at belyse forskernes tanker og refleksioner mellem hver workshop. Den første workshop omhandlede råd om e-lærings design og faciliterede en process hvorved forskerne reflekterede på 'learner's forventninger til online forløbene. Den anden workshop introducerede en design skabelon til at støtte forskeren i at redesigne indholdet for forløbene. Ved den tredje workshop kom der feedback til forløbene. Analysen fra lyd data viste at workshops'ene støttede refleksionerne omkring hvad der er essentielt når man designer online læringsforløb. Disse bidrager med en fælles forståelse af læringsdesign, specielt ift. de studerende som er målgruppen for designet. I gruppe interviews startede forskerne et digital online samarbejde og gav mere konkret feedback og forslag
OriginalsprogEngelsk
TitelProceedings of the 19th European Conference on e-Learning ECEL20
Antal sider4
ForlagAcademic Conferences and Publishing International
Publikationsdato2020
Sider615-618
ISBN (Trykt)9781912764785
ISBN (Elektronisk)9781912764792
DOI
StatusUdgivet - 2020
BegivenhedECEL 2020: 19th European Conference on e-Learning - Berlin, Tyskland
Varighed: 28 okt. 202030 okt. 2020

Konference

KonferenceECEL 2020
LandTyskland
ByBerlin
Periode28/10/2030/10/20

Citationsformater