Abstract

I kapitlet præsenterer vi en metode til at udarbejde et kritisk review, der identificerer hvilke spørgsmål man har været optaget af at skabe viden om indenfor et fagligt felt i en udvalgt tidsperiode, og undersøger og giver indsigt i, hvordan ’problemer’ repræsenteres i vidensproduktionen i det faglige felt. Vi har udviklet og præsenteret metoden i den videnskabelige artikel Popular problems (Skovhus & Thomsen, 2017), som nærværende kapitel bl.a. bygger på.
Vi indleder med en kort introduktion til Bacchi’s tilgang; What’s the problem represented to be?, som metoden bygger på. Undervejs giver vi konkrete eksempler på, hvordan man i praksis kan arbejde med metoden. Disse eksempler stammer fra en analyse af evalueringsrapporter og forskningspublikationer (herefter kaldes vidensproduktion) om Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU), og vi giver en kort præsentation af UU for at give læseren en indsigt i den kontekst, som eksemplerne stammer fra.
Herefter følger en introduktion til de forskellige trin i det kritiske review, nemlig beslutning om hvad det kritiske review skal undersøge, kortlægning af publikationer, tematisering af problemrepræsentationer og WPR-inspireret analyse af disse temaer.
OriginalsprogDansk
Antal sider22
StatusUdgivet - 3 jan. 2023

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Bacchi
  • UU
  • WPR
  • karrierevejledning
  • review

Citationsformater