ZXY - udvikling af kommercielle potentialer og skabelse af merværdi til dansk fodbold

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskning

Abstract

Rapporten tager udgangspunkt i at anvende de muligheder der ligger i et nyudviklet spiller-tracking system, der er skabt af hhv. amerikanske ChyronHego og norske ZXY. Systemet bygger på den nyeste sensorteknologi, som er i stand til at opsamle og analysere data omkring spillerne i kamp og til træning med hidtil uset stor nøjagtighed - og med den banebrydende fordel, at det hele forgår real time. Den norske klub Rosenborg har testet ZXYs trackingsystem gennem fem sæsoner, og som en væsentlig indikation af systemets potentiale har disse data bl.a. ført til ændrede træningsformer og en væsentlig reduceret skadesfrekvens i spillertruppen. Dertil kommer, at nye, supplerende teknologier (Wi-Fi-dækning på stadions, smartphones og tablets mm.) nu gør det muligt at formidle disse data til trænere, medier og fans direkte under kampene, så hver enkelt interessentgruppe opnår en større indsigt i spillets detaljer, mens de sker. Disse muligheder rummer både skjulte og åbenlyse kommercielle potentialer, som dette projekt har til formål at identificere. Til at identificere de kommercielle potentialer blev en række nøje udvalgte personer fra det danske erhvervsliv og sportssektoren inviteret til at deltage i en fokusgruppe, med det formål at bidrage til en konstruktiv dialog om systemets potentialer. Rapporten er specielt interessant for en række interessenter omkring dansk fodbold, da mange professionelle fodboldklubber i Danmark står overfor en stor udfordring med henblik på at skabe økonomisk balance i driften, hvorfor relationen til klubbernes fans, sponsorer, medier med flere er signifikant i etableringen af nye og/eller forbedrede indtægtsstrømme.
OriginalsprogDansk
StatusUdgivet - apr. 2015

Emneord

  • oplevelsesøkonomi

Citationsformater