Activity: Participating in or organising an event types › Conference
Description
Temadagen tager afsæt i det landsdækkende forsknings- og udviklingsprojekt "Tegn på sprog – tosprogede børn lærer at læse og skrive" (2008-2014), som følger tosprogede børns møde med og udvikling af skriftsproget på fem skoler fordelt over landet, fra børnene starter i 0. klasse, til de afslutter 5. klasse. Temadagen henvender sig til praktikere og sætter fokus på de erfaringer, der er gjort på Søndervangskolen i Aarhus gennem de første fire projektår. Ud over to korte fælles oplæg består temadagen af otte workshops med forskellige temaer, hvor lærere og pædagoger, der er eller har været involveret i projektet, fortæller om deres overvejelser knyttet til gennemførte undervisningsforløb. Desuden lægges der op til erfaringsudveksling på tværs af skoler og dagtilbud. Temadagen henvender sig til pædagoger i dagtilbud og skole, børnehaveklasseledere og lærere, som underviser i dansk/dansk som andetsprog i indskolingen, tosprogskoordinatorer, læsevejledere og tosprogede medarbejdere. Temadagen arrangeres i et samarbejde mellem Søndervangskolen, Børn og Unge, Aarhus Kommune og Videncenter for Sprog, Læsning og Læring, VIA University College.