Description
Learning outcome: LæringsmålIfølge de pædagogiske diplomuddannelsers fælles studieordning skal den studerende kunne forestå koordinering, procesledelse og samarbejde i en kollegial kontekst med henblik på læring, udvikling og evaluering.
Den studerende skal kunne lede og facilitere samtaler og læreprocesser i forskellige kollegiale fora med henblik på udvikling af en læringsorienteret og refleksiv faglig kultur. Vejlederfunktionen ses i denne sammenhæng som ledelse af samarbejdende og samskabende processer.
Målet med modulet Faglig vejledning i skolen er, at den studerende har:
Viden
om praksislæringsteori - herunder institutionskulturens betydning for læreprocesser
om procesledelse, vejledningsteori og metoder
om didaktiske kategorier og herunder evalueringsmetoder
Pædagogisk Diplomuddannelse (PD)
Modulvejledning
Faglig vejledning i skolen
University College Lillebælt
Videreuddannelse i Pædagogik og læring
Kompetenceudvikling og undervisningsmidler
- 3 -
Færdigheder
kan begrunde, rammesætte, lede og evaluere kollegiale udviklingsprocesser
har færdigheder i brug af forskellige vejledningsmetoder og procesværktøjer
kan reflektere over iagttagelsespositioner og interaktionsprocesser i samarbejdet
Kompetencer
kan målsætte, designe og evaluere procesforløb
kan benytte forskellige tilgange og positioner i forhold til at lede og facilitere læreprocesser
har kommunikative kompetencer i forhold til at etablere og facilitere et anerkendende og udfordrende
læringsrum
kan reflektere over og håndtere valg og etiske dilemmaer i samarbejdet
Teaching and working methods: Undervisnings- og arbejdsformer
Veksler mellem oplæg, diskussion, øvelser og studieopgaver
Begrundelse for valg af undervisnings- og arbejdsformer
Motivation for the choice of teaching and working methods: Pd-modulet er efteruddannelse, derfor betyder de studerendes praksis meget, og ved at inddrage deres erfaringer giver det mening og med ny teori kan praksis videreudvikles.
Period | 2017 → … |
---|