Læsevanskeligheder

    Activity: Other activity typesLesson plans

    Description

    Learning outcome: Den studerende kan:
    - anvende sin viden i kommunikation med lærerkolleger om elevers skriftsprogsudvikling
    - planlægge, gennemføre og evaluere målbaseret undervisning til elever med læsevanskeligheder
    - indgå samarbejde med faglærere og andre relevante aktører og resursepersoner omkring elever med læsevanskeligheder
    - inddrage og reflektere didaktisk over it-baserede løsninger til elever med læsevanskeligheder
    - vurdere og tilpasse læremidler til elever med læsevanskeligheder
    - vurdere og anvende faglitteratur på området

    Den studerende har viden om:
    - læse-, stave- og skriveudvikling og sproglige forudsætninger herfor
    - skolebørns behov for undervisning i læsning, stavning og skrivning
    - årsager til skoleelevers vanskeligheder med tilegnelse af skriftsproget, herunder ordblindhed (dysleksi)
    - veldokumenterede indsatser der virker til skolelever med skriftsproglige vanskeligheder
    - muligheder og begrænsninger for tilrettelæggelse af særlige undervisningsindsatser i en skolekontekst.
    - dansk og international faglitteratur på området
    Teaching and working methods: En vekselvirkning mellem faglige oplæg, gruppebaserede aktiviteter, herunder refleksioner og øvelser med lærende arbejdsformer. Litteratursøgning-, læsning og bearbejdning. Besøg i praksis.
    Motivation for the choice of teaching and working methods: Det tilgodeses at de studerende opnår både viden og kompetencer.
    Period2016 → …

    Keywords

    • teacher education
    • reading