Pædagogisk Analyse og Forandring (PAF) Pilotprojekt, Ringsted Kommune

    Activity: Consultancy typesProject sparring

    Description

    Objectives for customers' outcome: Kvalificering af vejlederrollen i aktionslæringsforløb på skoler
    Methodology and working methods: Aktionslæring
    Motivation for the choice of methodology and working methods: (Fra dokumentet: Pædagogisk Analyse og Forandring (PAF-skole) pilotprojekt, Ringsted kommunale skolevæsen 2014-15)
    Forståelses-, analyse- og forandringsmodellen, som rammesætter PAF-skole i pilotfasen, bygger - ud over forskningsinformeret viden om, hvad der understøtter alle elevers læring og trivsel i inkluderende fællesskaber – på en systemteoretisk tilgang, der bryder med forklaringer om, at grunden til udfordringer i en skolesammenhæng skal findes hos eleven eller elevens forældre.
    At forandre praksis er vanskeligt, fordi praksis er funderet i den, vi er, i vaner, traditioner, kultur, faglighed, erfaringer m.m. Praksisudvikling kræver derfor kollegialt samarbejde i form af
    • fælles metoder/redskaber i teamet til undersøgelse af egen og andres praksis
    • fælles redskaber til at gå fra analyse til handling
    • fælles strukturer som ramme om forhandlingsprocesserne i teamene
    Derfor udgør metoder og redskaber til at fremme ovenstående, som en del af pilotprojektets fokus.
    I den sammenhæng udgør aktionslæringens principper et væsentligt bidrag til at understøtte, at forandringer har mulighed for at sætte sig positive spor i den pædagogiske tilrettelæggelse, gennemførsel, observation af og evaluering af eksperimenter, således at ny og skærpet praksis fremtidigt kan iagttages i klasserummet
    Period1 Nov 20141 Mar 2015
    Work forRingsted Kommune, Denmark
    Degree of RecognitionNational

    Keywords

    • public school
    • action learning