Description
Tilegnelse af skrift er en betydningsskabende proces, hvor børn trækker på de kilder, de har til rådighed i de sociale sammenhænge, de indgår i. På baggrund af forsknings- og udviklingsprojektet Tegn på sprog – tosprogede børn lærer at læse og skrive sættes der på denne konference fokus på skriftens betydning og på skolen som et sted, hvor der kan skabes betingelser for, at alle børn uanset sproglig baggrund lærer at læse og skrive.Workshop 4: ”At gøre sig fælles erfaringer med sproglig kompleksitet” ved Line Møller Daugaard, lektor, VIA University College, og forskningsmedarbejder i Tegn på sprog på Søndervangskolen, Århus. På Søndervangskolen i Århus knytter der sig der sig en særlig udfordring – og en særlig mulighed – til håndteringen af den høje grad af sproglig mangfoldighed, der kendetegner klassen. I workshoppen gives der eksempler fra skolegruppens løbende udforskning af de pædagogiske muligheder for at bringe børnenes sproglige viden og erfaringer i spil på en måde, der giver plads til kompleksiteten, således at literacyundervisningen kan bidrage til fortsat at åbne og udvide børn (og voksnes) sproglige horisonter i stedet for at skabe snævre og lukkede sproglige forventninger.
Period | 10 May 2011 |
---|---|
Event type | Conference |
Organisers | Helle Pia Laursen, Helle Pia Laursen |
Location | Nyborg, DenmarkShow on map |
Related content
-
Projects
-
Tegn på sprog - tosprogede børn lærer at læse og skrive
Project: Research