Projects per year
Organisation profile
Organisation profile
Forskningsprogrammet digitale læremidler og didaktisk design er optaget af undervisning og uddannelse, der er inddrager eller er understøttet af digitale teknologier. Programmet forsker endvidere i alle former for didaktiske rum, der er digitalt medierede eller udfoldes i kombinationer mellem digitale og fysiske rum. Forskningens fokus lægges på relationer mellem undervisere, de lærende og det fagligt indhold med en ambition om at udvikle viden og forankre metoder, der styrker elevers og studerendes læring gennem arbejdsformer understøttet af digitale teknologier og læremidler. Programmet forsker endvidere i uddannelsesdesign, der baserer sig på digitale relationer mellem en skole/uddannelsesinstitution og dens omverden. Ambitionen er her at udvikle viden og forankre nye innovative uddannelsesmodeller, der giver elever og studerende digital adgang til uddannelse.
Programmet ledes af docent Marianne Riis.
Fingerprint
Collaborations and top research areas from the last five years
Profiles
-
TEKLU: Teknologiforståelse i læreruddannelsen
Andersen, B. L., Møller, T. E., Madsen, P. H. & Markussen, K. N.
01/08/23 → 31/12/23
Project: Development project/ Innovation
-
Evaluering af klimaundervisning på erhvervsuddannelser
Riis, M., Hald, A. M. D. & Christiansen, J. L.
01/12/22 → 30/06/25
Project: Development project/ Innovation
-
Research output
-
DDL - Det Dobbelte Læringsfællesskab: Inspirationskatalog til undervisning med digital teknologi
Riis, M., Petersen, A. K., Hansen, K. & Jeppesen, B., 2023, Uddannelses- og Forskningsministeriet. 29 p.Research output: Book/Report/PhD thesis › Report › Communication
Open AccessFile -
Det Dobbelte Læringsfællesskab: afslutningsrapport
Riis, M., Petersen, A. K., Hansen, K. & Jeppesen, B., 2023, Uddannelses- og Forskningsministeriet. 40 p.Research output: Book/Report/PhD thesis › Report › Research › peer-review
Open AccessFile -
Didaktiske designprincipper for grænsekrydsning i vekseluddannelse: Med digitale grænseobjekter som udvidede handlemuligheder
Riis, M., 24 Mar 2023, In: Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi. 13, p. 100-125 26 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Open Access
Activities
-
Et teknologikritisk blik på læringsplatforme
Bjarke Lindsø Andersen (Introductory speaker)
19 Sept 2023Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Teknologiforståelse - læringssyn og didaktiske tilgange
Bjarke Lindsø Andersen (Introductory speaker)
24 Oct 2023Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
International Journal of Child - Computer Interaction (Journal)
Bjarke Lindsø Andersen (Referee)
1 Jan 2023 → 31 Dec 2023Activity: Publication peer-review and editorial work types › Reviewer/editor of journal
Press/Media
-
Kunstig intelligens og uddannelsespraksis - Hvordan navigerer vi i en verden med ChatGPT?
23/05/23
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Kunstig intelligens og uddannelsespraksis – Hvordan navigerer vi i en verden med ChatGPT?
Marianne Riis, Bettina Buch, Sarah Feldes, Kristian Nøhr Jensen & Troels Peter Mourits Jensen
23/05/23
1 Media contribution
Press/Media: Press / Media
-
Ny docent tager fat på teknologi og uddannelse
Rasmus Leth Vergmann Jørnø
28/02/23
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media