Projects per year
Organisation profile
Organisation profile
I forskningsprogrammet for Fagdidaktik forsker vi i udvikling af fagdidaktikken i alle skolens fag samt i det faglige fællesskab, lærere indgår i, når de underviser. Vi beskæftiger os med forskning, der er relevant og til gavn for regionens skoler og andre aktører med interesse for børn og unges udvikling og læring, og vi fokuserer således på at skabe viden og løsninger, der kan bruges i praksis. For at være relevant for os skal forskningen tage udgangspunkt i de udfordringer, praksis har – store såvel som små.
Forskningsprogrammet har specialiseret sig i at lave evaluering af projekter i både grundskoler og ungdomsuddannelser, hvis du er interesseret i at bruge os til at evaluere dit projekt, så henvend dig gerne for at se vores referencer og høre nærmere.
I vores forskningsprogram har vi repræsentanter for alle fag, som deltager i en række forskellige projekter. Vi prioriterer højt at sikre bredde og variation i vores arbejde i forhold til de forskellige fag. Vores bevillingsgivere og samarbejdspartnere er dermed også både private fonde og ministerier samt universiteter, andre professionshøjskoler, folkeskoler, ungdomsuddannelser og kommuner.
Forskningsmiljøet ledes af Bettina Buch og Charlotte Krog Skott
Fingerprint
Collaborations and top research areas from the last five years
Profiles
-
Den dobbelte omstilling i grænselandet
Hald, A. M. D. (Principle researcher)
01/04/25 → 31/03/28
Project: Research
-
TEACOP: Teacher Core Practices for Engaging Learning for All
Graf, S. T. (Principle researcher), Skott, C. K. (Co-researcher), Nielsen, B. L. (Co-researcher), Jensen, M. P. (Co-researcher), Engsig, L. (Co-researcher) & Kristiansen, H. (Co-researcher)
01/04/25 → 31/12/27
Project: Research
-
Gatekeepers for Unges Globale Engagement
Klimaszyk, P. (Principle researcher), Hansen, D. (Co-researcher) & Rigtrup, D. (Co-researcher)
01/10/24 → 31/03/26
Project: Development project/ Innovation
-
Afprøvning af undervisning for mellemtrinselever med lettere afkodnings- og stavevanskeligheder
Engmose, S. F., Buch, B. & Juul, H., 4 Mar 2025, In: Studier i læreruddannelse og profession. 10, 1, p. 39 63 p., 2.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Open Access -
Hvad er religionsdidaktik?
Kjeldsen, K., 2025, Religionsundervisning i praksis: Fagdidaktik, cases og øvelser. Tranum Kristensen, R. & Ørneborg Thomsen, T. (eds.). København: Columbus, p. 9-31 23 p.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Communication
-
Nyere trends i literacy i naturfagene: et internationalt review med inspiration fra fagspecifik literacy
Ejdrup, T., Sillasen, M. K., Bremholm, J. & Buch, B., 5 Mar 2025, In: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 1, 1, p. 62-85 24 p., 4.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Open Access
-
The Challenge of Competence in Primary and Lower Secondary Science Education – examples from Denmark
Christiansen, J. L. (Speaker)
24 Mar 2025Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Bæredygtighed i fagene - i et demokratisk perspektiv
Klimaszyk, P. (Introductory speaker) & Rigtrup, D. (Introductory speaker)
20 Mar 2025Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
File -
Hvorfor er kompetenceorienteret naturfagsundervisning så svært?
Christiansen, J. L. (Introductory speaker)
20 Mar 2025Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
Press/Media
-
Forligskredsen vedtager ændringer af fagfornyelsen
07/02/25
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Her er de 21 fagudvalg, som skal udvikle nye fagplaner
Christiansen, J. L., Kaas, T. & Thynebjerg, K. A.
26/09/24
2 items of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Fem skoler afprøver fire dages skoleuge og elevens egen dag
04/09/24 → 07/09/24
4 items of Media coverage
Press/Media: Press / Media