Projects per year
Organisation profile
Organisation profile
Forskningsprogrammet arbejder med naturfaglige, kulturelle, sociale og strukturelle aspekter af pædagogisk arbejde i relation til pædagogik for bæredygtig udvikling og børn og unges naturfaglige almendannelse. Formålet er at udvikle og kvalificere pædagogisk arbejde med disse tematikker til gavn for børn og unges viden og forståelse for natur, bæredygtighed og for deres sciencekompetencer.
Hvad forsker vi i?
Programmet vil styrke børn og unges naturfaglige almendannelse samt deres engagement i og viden om bæredygtig udvikling. Programmets forskning bidrager hermed til pædagogiske løsninger på samfundsmæssige udfordringer i relation til samspillet mellem mennesker, natur, miljø og samfund. Det sker ved at understøtte børn og unges oplevelser og sanselige erfaringer med natur, samt deres nysgerrighed og interesse for bæredygtig udvikling og science gennem pædagogiske aktiviteter af høj kvalitet.
Der gør vi ved at undersøge, udvikle og understøtte samspil mellem børn og unges naturfaglige almendannelse, naturpædagogik og pædagogik for bæredygtighed.
Programmet er et videns- og forskningsmiljø samler pædagogisk forskning inden for:
- Natur, udeliv og science
- Bæredygtig udvikling
- Matematisk opmærksomhed
- Friluftsliv.
Hvordan forsker vi?
Vi har høj faglig ekspertise inden for kvalitativ samfundsvidenskabelig pædagogisk forskning i miljø- og bæredygtighedspædagogik og uddannelse for bæredygtig udvikling (UBU). Inden for dette felt arbejder vi bl.a. med børns naturoplevelser naturpædagogik, kunstbaserede pædagogiske tilgange, hel institutionstilgange samt tværfagligt og tværprofessionelt samarbejde.
Aktuelt har vi fokus på at styrke forskningshøjden inden for naturfaglig pædagogisk forskning med særlig fokus på science pædagogik, sciencepædagogiske kompetencer og matematisk opmærksomhed. Inden for dette felt arbejder vi desuden med udvikling af kvantitative forskningsmetoder, som kan bidrage til at kvalificere programmets samlede profil.
Metodisk arbejder vi på baggrund af forskellige kvalitative forskningsmetoder som aktionsforskning, etnografisk forskning samt andre kvalitative metoder. Vi har et stærkt netværk i den danske, skandinaviske og internationale forskning i miljø- og bæredygtighedspædagogik samt i aktionsforskningsmiljøet.
Udvalgte projekter
NAVADA (2023 – 2027): Projektets formål er at styrke børns naturvidenskabelige almendannelse på 0-6 års-området gennem udvikling af sciencepædagogiske lege- og læringsmiljøer og pædagogers kompetencer samt et certificeringskoncept for daginstitutioner. Projektet er finansieret af Novo Nordisk Fonden.
Tidlig Naturfaglig Nysgerrighed: Indsats, der styrker børn i udsatte positioner (2021 – 2024): Formålet er at undersøge, hvordan 10 udvalgte daginstitutioner kan skabe en sciencekultur gennemen helhedsorienteret og inddragende indsats med fokus på børns deltagelse, pædagogers kompetencer, dagtilbuddets læringsmiljø og tæt forældresamarbejde. Projektet er finansieret af Novo Nordisk Fonden.
Kontakt
Mia Husted, docent
[email protected]
Tlf: 41 89 84 87
Find de øvrige forskere tilknyttet forskningsprogrammet nedenfor.
Fingerprint
Collaborations and top research areas from the last five years
Profiles
-
Ph.d. projekt Matematisk opmærksomhed i dagtilbuddets lege- og læringsmiljø
Hansen, S. K. (Principle researcher)
01/01/23 → 31/12/25
Project: Research
-
NAVADA - Naturvidenskabelig almendannelse i dagtilbud
Husted, M. (Principle researcher), Dehn, P. (Co-researcher), Jørgensen, N. J. (Co-researcher), Madsen, K. D. (Co-researcher), Møller, T. (Co-researcher), Damgaard, B. V. (Co-researcher), Frøkjær, T. (Co-researcher), Fabricius-Bjerre, S. E. (Co-researcher), Andersen, M. W. (Co-researcher), Sjö, N. M. (Co-researcher), Bollingberg, K. (Co-researcher), Hansen, S. K. (Principle researcher) & Vilsholm, A. L. (Co-researcher)
01/01/23 → 01/01/28
Project: Research
-
Tidlig naturfaglig nysgerrighed: Indsats, der styrker børn i udsatte positioner - følgeforskning
Jørgensen, N. J. (Principle researcher), Husted, M. (Co-researcher), Damgaard, B. V. (Co-researcher) & Hasselstrøm, K. B. (Co-researcher)
01/01/21 → 31/12/24
Project: Research
-
Absent and present places. Perspectives on childhood, nature and society in Danish early childhood education for sustainability
Jørgensen, N. J., Husted, M. & Madsen, K. D., 2024, (Accepted/In press) Promoting transformative practices for sustainability in Early Childhood Education and Care.: Cultivating critical, participatory and emancipatory educational approaches. Alici, S. & Dovigo, F. (eds.). Taylor & FrancisResearch output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer-review
-
Afsluttende rapport. Følgeforskning på projektet Tidlig naturfaglig nysgerrighed - indsats for børn i udsatte positioner (2021-2024)
Jørgensen, N. J., Damgaard, B. V., Hasselstrøm, K. B., Husted, M., Madsen, K. D. & Steffensen, E. H., Jun 2024, Københavns Professionshøjskole. 27 p.Research output: Book/Report/PhD thesis › Report › Research
-
Børns deltagelsesmuligheder i natur- og sciencepædagogik
Hasselstrøm, K. B., Damgaard, B. V., Jørgensen, N. J., Husted, M. & Madsen, K. D., 2024, 4 p.Research output: Other contribution › Contribution to digital media
Open AccessFile
-
En Helskoletilgang til Uddannelse for Bæredygtig Udvikling
Rathje, N. R. (Introductory speaker)
3 Oct 2024Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Keynote på LAB STEM+ konference
Hansen, S. K. (Introductory speaker)
18 Apr 2024Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Bæredygtig udvikling og social ulighed
Jørgensen, N. J. (Introductory speaker)
30 Sept 2024Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
Press/Media
-
Dansk i mange retninger 2025 - et fagdidaktisk møde
Rathje, N. R., Baun, L., Bock, A. & Hansen, K. R.
02/12/24
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Ny undersøgelse: Danskerne vil have bæredygtighed på skoleskemaet
17/11/24
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Frie skoler har gode forudsætninger for at drive ny type bæredygtig skole
24/06/24
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media