Projects per year
Organisation profile
Organisation profile
Vores mål er at fremme sundhed og trivsel gennem barndom, ungdom og voksenlivet. I barndommen er sund tilknytning og aktiv livsstil væsentlige indsatsområder. For unge og voksne er fokus på at opretholde muligheden for at deltage aktivt i hverdagslivet, herunder i uddannelse og på arbejdsmarkedet.
Forskningsprogrammet er forankret i forskningsmiljøet Sundhed for børn og voksne – Institut for Terapeut og Jordemoderuddannelser
Hvad forsker vi i?
Vores mål med forskningsprogrammet er at fremme sundhed for børn og unge. Vi vil bidrage med løsninger der sikrer en sund tilknytning til primære omsorgspersoner i den tidlige barndom for flere børn, samt mere krop og bevægelse i børn og unges dagligdag for at fremme sundhed og trivsel for alle børn.
Programmet har to underprogrammer Forældreskabsprogrammet og Aktiv Barndom og ungdom for en sundere fremtid begge programmer har en del, der er forankret i Center for Bedre Børneliv, mens en anden del er forankret på Institut for Terapeut- og Jordemoderuddannelser.
Forældreskabsprogrammet: Vores mission er at arbejde for bedre og mere helhedsorienterede indsatser til gavn for det spæde barn, forældrene og familien som helhed. Programmet forsker i nye arbejdsgange, der kan sikre større systematik og ensartethed i opsporingen af psykiske, sociale og fysiske faktorer, som kan påvirke den tidlige familiedannelse i negativ retning. Dette gøres mhp. at sikre, at rettidig hjælp og støtte målrettes de rigtige familier samt understøtte at alle nyfødte får den bedst mulige start på livet. Programmet arbejder ligeledes med mere stringens i udviklingen af nye eller modificeringen af allerede eksisterende forældreinterventioner samt evalueringen af disse.
Aktiv barndom og ungdom for en sundere fremtid: Vores mission er understøtte børn og unges aktive brug af kroppen i institutioner, i skoler, på ungdomsuddannelser og i hjemmet. Denne mission vil vi opnå ved et tæt samarbejde både med familierne og med de professionelle der møder børnene i hverdagen. Vi vil arbejde på at udvikle og afprøve bæredygtige indsatser, der bidrager til, at børn fra de er helt små og hele vejen op igennem barndom og ungdom, tilbydes de bedste rammer for at finde deres bevægelsesglæde, udfolde sig fysisk og udvikle deres motorik til gavn for trivsel, sundhed og læring.
Hvordan forsker vi?
I forskningsprogrammet ”BØRNELIV” tager vi afsæt i en grundig afdækning af behov set fra forskellige perspektiver; fra samfundets og sundhedsvæsenets perspektiv over skolers og institutioners til den enkelte borgers. Det giver os mulighed for at projektudvikle i alle dele af værdikæden – fra identifikation af problem til udvikling og implementering af løsning:
- Vi afdækker behov gennem surveys, registerforskning, observationer, interviews, laboratorie- og kohorteundersøgelser.
- Vi udvikler nye indsatser og optimerer eksisterende gennem brugerinddragelse for at sikre relevante løsninger der kan fungere i de eksisterende rammer. Vi udfordrer også rammerne hvor det er nødvendigt.
- Vi afprøver og evaluerer nye indsatser og bidrager til skalering og implementering af virksomme indsatser i landsdækkende projekter.
For alle indsatser gælder det, at vi løser udfordringerne og gennemfører projekterne i tæt samarbejde med praksis.
Udvalgte projekter
Active School udvikler og pilottester to fysisk aktivitets (FA) indsatser, samt måler effekten af disse på skolepræstation, kognition, FA, kondition og trivsel i et RCT studie. De to indsatser har fokus på: 1) integration af FA i fagene, og 2) intensitet og motivation. Projektet er støttet af DFF.
Usynlig Sårbar udvikler og afprøver en tidlig indsats for gravide, som har haft traumatiske barndomsoplevelser. Projektet vil 1) Forbedre opsporingen af disse gravide, 2) Udvikle de gravides forældrekompetencer, og 3) Forebygge utrygge tilknytningsmønstre. Projektet er støttet af Liljeborgfonden.
Kontakt
Anna Bugge, docent
Programansvarlig
[email protected]
Tlf: 51 63 25 09
Find de øvrige forskere tilknyttet forskningsprogrammet nedenfor.
Fingerprint
Collaborations and top research areas from the last five years
Profiles
-
Mig & Min Baby
Johnsen, H. (Principle researcher), Wienecke, L. S. (Co-researcher), Rydahl, E. (Co-researcher), Andersson Søe, M. (Co-researcher), Hyttel, P. S. (Co-researcher) & Dose, L. (Co-researcher)
01/03/25 → 28/02/26
Project: Research
-
Børnehaver i Bevægelse
Bugge, A. (Principle researcher), Jeppesen, L. S. (Co-researcher), Sederberg, M. (Co-researcher) & Skau Pawlowski, C. (Co-researcher)
01/01/25 → 31/12/29
Project: Research
-
PULS
Severin, M. (Principle researcher), Bugge, A. (Principle researcher), Enghave, I. (Principle researcher) & Stolpe, M. N. (Co-researcher)
Danish Health Agency, Radiation Protection, Herlev, Denmark
01/05/24 → 31/12/26
Project: Development project/ Innovation
-
Exploring teacher practice in the ACTIVE SCHOOL intervention "Run, Jump & Fun" implementing daily extra moderate-to-vigorous physical activity in 3rd-grade classes
Jeppesen, L. S., Sandfeld, J., Stolpe, M. N., Wienecke, J. & Bugge, A., 3 Jul 2025.Research output: Contribution to conference without a publisher/journal › Poster › Research › peer-review
File -
Implementation Outcomes and Recommendations of Two Physical Activity Interventions: Results from the Danish ACTIVE SCHOOL Feasibility Study: Results from the Danish ACTIVE SCHOOL Feasibility Study
Jeppesen, L. S., Smedegaard, S., Bugge, A., Sandfeld, J., Nielsen, G., Brekke Mandelid, M., Stolpe, M. N. & Wienecke, J., 7 Jan 2025, In: International Journal of Environmental Research and Public Health. 22(1), 67, 23 p., 67.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Open Access -
Increased functional and directed corticomuscular connectivity after dynamic motor practice but not isometric motor practice
Nielsen, A. L., Stolpe, M. N., Bjørndal, J. R., Wiegel, P., Spedden, M. E. & Lundbye-Jensen, J., Mar 2025, In: Journal of Neurophysiology. 133, 3, p. 930-943 14 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Open Access
-
File
-
Aerobic fitness is associated with well-being, school-related motivation and math performance in pre-adolescent children. A cross-sectional study from the ACTIVE SCHOOL project
Stolpe, M. N. (Introductory speaker), Bugge, A. (Other role), Jeppesen, L. S. (Introductory speaker), Schmidt-Persson, J. (Other role), Wienecke, J. (Other role) & Hansen, R. A. (Other role)
2 Jul 2025Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Medicalisation in pregnancy and childbirth
Rydahl, E. (Expert)
12 Mar 2025Activity: Other activity types › Lesson plans
File
Press/Media
-
Använd interventioner restriktivt vid förlossning
Rydahl, E., Elvander, C., Blix, E., Swift, E., Maimburg, R. D., Nielsen, K. G., Gottfridsdottir, H., Ulfsdottir, H. & Dalbye, R.
21/01/25
2 Media contributions
Press/Media: Press / Media
-
Reducing screen time boosts children’s mental health and prosocial behaviors, study finds
Schmidt-Persson, J.
13/12/24
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Er fødekulturen i de nordiske lande på vej væk fra den gode fødsel?
Rydahl, E., Nielsen, K. G., Blix, E., Dalbye, R., Ulfsdottir, H., Elvander, C., Swift, E., Gottfridsdottir, H. & Maimburg, R. D.
26/11/24
1 Media contribution
Press/Media: Press / Media