Projects per year
Organisation profile
Organisation profile
Forskningsprogrammet skaber viden, der kvalificerer den pædagogiske praksis med børn i daginstitutioner, indskoling og SFO samt i børns overgange mellem disse institutioner. Samtidig bidrager programmets forskning med viden, der kvalificerer pædagogers samarbejde med andre velfærdsprofessionelle og med familier med ulige livsbetingelser.
Forskningsprogrammet er forankret i forskningsmiljøet Pædagogisk forskning i børn, unge og voksne på Institut for Pædagoguddannelse.
Hvad forsker vi i?
Programmet udvikler viden om børns hverdagsliv i og på tværs af dagtilbud, indskoling og SFO som institutionelle kontekster, hvori børn tager del på forskellig vis og med forskellige forudsætninger. Programmets forskning bidrager hermed til løsninger af de samfundsmæssige udfordringer, der knytter sig til børns ulige adgang til gode livsforløb. Det sker ved at udforske og skabe ny viden om de forskellige deltagelsesbetingelser og -muligheder, som skabes og tilbydes børn i daginstitution, indskoling og SFO. På dette grundlag tilbydes nye pædagogiske løsninger og strategier ift. børns ulige livsmuligheder.
Programmets forskning retter sig mod pædagogiske problemstillinger, der er relevante for pædagogisk praksis og udvikles i samarbejde med praktikere. Vi har særligt fokus på børns deltagelse i børnefællesskaber, på læringsmiljøer og på den ulighed og de differentieringer, der finder sted mellem børn og mellem børn, pædagoger og børnenes forældre. Forskningen tager afsæt i problemstillinger i hverdagslivet, der går på tværs af almen- og social- og specialpædagogiske skel.
Vores forskning favner bredt det pædagogiske arbejde med børn (og deres forældre) på tværs af dagtilbud, indskoling og SFO.
Samtidig målretter vi forskningsprojekterne mod områdespecifikke udfordringer og muligheder. Vi arbejder bl.a. med følgende fokusområder:
- Trivsel og børnefællesskaber
- Børns perspektiver
- Inklusion, demokratisk dannelse og differentierede deltagelsesmuligheder
- Tidlig indsats og samarbejde på tværs
- Leg, læring og pædagogisk kvalitet
- Køn og etnicitet
- Forældresamarbejde
- Tværprofessionalisme
- Børn og familier i udsatte positioner
- Overgange
Hvordan forsker vi?
Programmet forbinder praksisorienteret forskning med udvikling af pædagogisk praksis, den pædagogiske profession og pædagoguddannelsen på nationalt plan.
Vi arbejder med mangfoldige metoder, bl.a. kvalitative, kvantitative og participatoriske med inddragelse af børns, forældres og pædagogers perspektiver. Det betyder, at programmet forpligter sig på at udvikle viden, der virker for de børn, forældre og pædagoger, som forskningen retter sig mod.
Vi samarbejder med andre FoU-miljøer både nationalt og internationalt. Disse samarbejdsflader foregår blandt andet gennem netværksopbygning, ved deltagelse på internationale konferencer, gennem publicering i nationale og internationale tidsskrifter og ved besøg hos sammenlignelige internationale forskningsmiljøer. Nationalt bidrager vi til at etablere samarbejde gennem forskningsfaglige netværk knyttet til institutionelt etablerede partnerskaber eller til individuelle eller forskningsgruppebaserede samarbejdspartnere.
Organisering: Hvordan arbejder vi i programmet?
Programmets aktiviteter er organiseret med månedlige 3-timers møder. Ved disse møder er der dagsordner med fokus på teoretiske, metodologiske og forskningsorganisatoriske tematikker. Der
- holdes faglige oplæg om vores forskningsarbejde med afsæt i ph.d.-afhandlinger, forskningsartikler, formidlingsartikler samt konferenceoplæg
- sparres på nye forskningsprojekter
- udvikles nye projekter sammen
- skrives artikler og fagbøger sammen til praksisfeltet samt pædagoguddannelsen og videreuddannelsen
Én gang årligt tager vi på forskningsseminar sammen, hvor vi fordyber os i en relevant tematik, som både har teoretisk relevans og betydning for måder, vi konkret forstår og bedriver forskningssamarbejder på.
Udvalgte projekter
Styrkelse af pædagogisk omsorg i dagtilbud : Projektet undersøger gennem interventioner, empirisk forskning og teoriudvikling, hvordan omsorg:
- udspiller sig i en kompleks social og kulturel pædagogisk sammenhæng
- er underlagt institutionelle betingelser
- reflekteres som en praksis, der ikke kun er rettet mod det enkelte barn (dyadisk), men også grupper af børn (polyadisk).
Projektet består af to delprojekter, 1) identifikation og styrkelse af pædagogisk omsorg i dagtilbud og 2) styrkelse af pædagogisk omsorg på pædagoguddannelsen, samt et ph.d.-projekt.
Køn i daginstitutionen : Projektet har undersøgt, hvordan kønsopfattelser i daginstitutionen kommer til udtryk og har betydning for børns legefællesskaber og muligheder for at gøre køn på mangfoldige måder i daginstitutionen, og udvikler på baggrund heraf måder, hvorpå man kan arbejde kønsreflekteret i daginstitutioner. Projektet er medfinansieret af BUPL.
Mindre børnegrupper - højere kvalitet : Følgeforskningsprojekt i samarbejde med Københavns Kommune, der har fulgt fire institutioners arbejde med børn i mindre børnegrupper over fire år. I samarbejde med pædagoger og ledere er det pædagogiske arbejde i de mindre børnegrupper undersøgt med fokus på, hvordan mindre børnegrupper styrker relationen mellem børn og voksne samt mellem børnene. Projektet består både af en kvalitativ del med fokus på etnografisk feltarbejde og en kvantitativ del, der henter data fra trivsels- og sprogvurderinger.
På Tværs – en undersøgelse af samarbejdet om børn i mistrivsel : Projektet har undersøgt organiseringer af det tværprofessionelle samarbejde samt de professionelles forståelser og oplevelser af det tværprofessionelle samarbejde i relation til børn i (mis)trivsel. Undersøgelsen viser, at der er en stor variation i forståelsen af (mis)trivsel hos børn og unge, og at det ikke er organiseringsformer i sig selv, der skaber kvalitet i samarbejdet, men hvorvidt og hvordan de anvendes i samarbejdet.
Kontakt
Crisstina Munck, docent og ph.d.
Programansvarlig
[email protected]
Tlf: 51 94 43 55
Find de øvrige forskere tilknyttet forskningsmiljøet nedenfor.
Fingerprint
Collaborations and top research areas from the last five years
Profiles
-
Ulighedens sorte boks - Børns deltagelsesmuligheder i deres institutionelle hverdagsliv
Munck, C. (CoPI) & Testmann, L. (Co-researcher)
01/04/25 → 31/03/29
Project: Research
-
Småbørnsliv i det digitaliserede samfund
Prins, K. M. (Co-researcher), Christensen, K. S. (Co-researcher), Gulløv, E. (Principle researcher), Dannisboe, K. I. (Co-researcher) & Lieberoth, A. (Co-researcher)
01/08/24 → 31/07/28
Project: Research
File -
SAPOD: Styrkelse af pædagogisk omsorg i dagtilbud
Jensen, A. S. (Co-researcher), Jæger, H. (Co-researcher), Christiansen, A. B. (Co-researcher), Svinth, L. (Principle researcher), Gitz-Johansen, T. (Co-researcher) & Winther-Lindqvist, D. (Co-researcher)
01/02/24 → 01/02/27
Project: Research
Research output
-
Didaktik i dagtilbud
Jensen, A. S., 2025, (In preparation) Pædagogik i dagtilbud. Gravesen, D. T. (ed.). 2 ed. Hans Reitzels ForlagResearch output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Education
-
Forandringsorienteret forskning
Thingstrup, S. & Lind, U., 15 Jan 2025, Kvalitative metoder: En grundbog. Brinkmann, S. & Tangaard, L. (eds.). 4 ed. København: Hans Reitzels Forlag, p. 251 28 p.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Communication
-
Forskere: Pædagogik handler om mennesker, ikke manualer. Derfor kan omsorgsarbejde ikke sættes på formel
Marschall, A. & Munck, C., 10 Mar 2025, In: Altinget.Research output: Contribution to journal › Comment/debate
-
Danmarks dygtigste pædagog
Aabro, C. M. (Introductory speaker)
25 Apr 2025Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
File -
Oplæg om kønsforståelser i børnehaven
Christensen, K. S. (Introductory speaker)
21 Mar 2025Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Kønsforståelser i børnehaven
Christensen, K. S. (Introductory speaker)
10 Apr 2025Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
Press/Media
-
Forskere om ny undersøgelse: Pædagoger skal have tiden med børnene tilbage Forskere om ny undersøgelse: Pædagoger skal have tiden med børnene tilbage
26/05/25
1 Media contribution
Press/Media: Press / Media
-
Kvinderne er mest pressede i børnefamilier
23/05/25
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Forskere om dårlig kvalitet i børnehaver: Pædagoger skal have tiden med børnene tilbage
23/05/25
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media