Projects per year
Organization profile
Organisation profile
Satsningen Danskdidaktik skaber ny viden om praksis i danskfaget, der kvalificerer undervisningen og udvikler fagets formål, indhold og metoder til gavn for elever, lærerstuderende og dansklærere. Satsningen adresserer både fagets og undervisningens kerneområder og bidrager til faglig udvikling og nytænkning hos de fagprofessionelle.
Satsningen er forankret i forskningsmiljøet Læring, dannelse og trivsel i skolen under forskningsprogrammet Udvikling af fagdidaktik i skolen på Institut for Læreruddannelsen.
Hvad forsker vi i?
Danskfaget skal sikre, at alle børn og unge udvikler deres sprog som forudsætning for udtryksglæde og indlevelse, socialt samspil og demokratisk deltagelse, personlig dannelse og videreuddannelse.
Både aktuel forskning og internationale undersøgelser peger dog på, at danskfaget ikke altid lykkes med at inkludere alle elever. Især elevernes sociale og kulturelle baggrunde stiller dem ulige i undervisningen, og mange børn og unge forlader skolen uden tilstrækkelige sproglige færdigheder til at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse og uden alsidige kulturelle interesser.
Dansk er skolens største fag på alle klassetrin, og dansklæreren er ofte klasselærer og har et ansvar for klassens fællesskab og elevernes trivsel. Dansklæreren skal derfor skabe sammenhæng mellem fagets indhold, metoder og traditioner og pædagogiske mål, overvejelser og hensyn. Vi er optaget af, hvordan lærerens fagdidaktiske og pædagogiske valg hænger sammen, og hvilke konsekvenser det har for elevens sproglige, kulturelle og personlige udvikling.
Satsningen afspejler danskfagets indholdsmæssige spændvidde fra sprog og læsning til litteratur og medier og fagets organisering i henholdsvis en specialisering mod skolens yngste og ældste klassetrin. En gennemgående opmærksomhed drejer sig om at udvikle danskdidaktiske praksisser, som har et særligt potentiale i forhold til at inkludere alle elever uanset social, sproglig og kulturel baggrund, og hvor læringens sociale, kognitive og affektive dimensioner samtænkes. Vi arbejder især med:
- Dialogisk og undersøgende litteraturundervisning
- Æstetiske læreprocesser og digitale medier
- Flersproglige og flerkulturelle tilgange i danskundervisningen
- Inkluderende læse- og skriveundervisning
Hvordan forsker vi?
I den danskdidaktiske satsning anvender vi både undersøgende og intervenerende forskningsmetoder. Vores projekter udvikles, planlægges og gennemføres i tæt samarbejde med praksisfeltet.
Udvalgte projekter
- Green Transition in Lower-Secondary Education: A Mixed-Methods Study of Quality Teaching in Danish Schools. Projektet undersøger, hvordan folkeskolelærere integrerer bæredygtighed i deres fag, og hvordan eleverne oplever undervisningen i grøn omstilling. Projektet gennemføres i samarbejde med flere 2030SKOLER, der har forpligtet sig til at arbejde strategisk og ambitiøst på at lade FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling gennemsyre hele skolen.
- Bæredygtighed, bærekraft, hållbarhet: Nordiske temadage i læreruddannelsen. Projektet skal omsætte ny viden om, hvordan undervisning for bæredygtig udvikling kan integreres i litteraturundervisningen gennem udvikling af forskningsbaserede, tværnordiske undervisningsaktiviteter, der tematiserer bæredygtighed og klimakrisen.
- Inkluderende systematisk klassekammerathjælp – INKLU SYKL: Projektets skal øge elevernes trivsel og læring gennem systematisk klassekammerathjælp (SYKL) i dansk og matematik i 4. kl. SYKL skaber mulighed for, at eleverne lærer af hinanden og giver hinanden feedback. Den sociofaglige inklusionsindsats understøttes af ressourcepersonerne på skolerne.
Læs mere om vores forskningsprojekter nedenfor.
Kontakt
Tom Steffensen, docent, ph.d.
Satsningsansvarlig
tstf@kp.dk
Tlf.: 41 89 71 33
Find de øvrige forskere tilknyttet forskningssatsningen nedenfor.
Fingerprint
Network
Profiles
-
Bæredygtighed, bærekraft, hållbarhet: Nordiske temadage i læreruddannelsen
Rasmussen, M. D., Steffensen, T., Bondesson, A. S., Brekke, M. L. & Myren-Svelstad, P. E.
01/08/22 → 31/12/24
Project: Development project/ Innovation
-
Rigsfællesskab Grønland Danmark
Jensen, M. E., Jensen, L. R., Olsen, M. V., Øgaard, A., Groth Nielsen, L., Rasmussen, M. & Christiansen, S.
01/08/22 → 30/06/23
Project: Development project/ Innovation
-
INKLU SYKL: Inkluderende SYKL-praksis i dansk og matematik med fokus på ressourcepersoners samarbejde
Schmidt, M. C. S., Koefoed-Melson, N., Østergren-Olsen, D., Storm-Andersen, M., Hansen, K. R., Rasmussen, M. D., Rasch, S. K., Thygesen, S. & Malm, S. G.
03/01/22 → 31/12/23
Project: Research
-
»Journalister må jo heller ikke lyve, det lærte vi selv i dansk«: om elevers kritiske læsning af falske nyheder på sociale medier
Hansen, K. R. & Blom, J. N., 2023, (Accepted/In press) In: Viden om Literacy. 34Research output: Contribution to journal › Journal article › Research
-
Exploring Through Dialogue: Structured Reciprocal Peer Tutoring (‘SYKL’) in Danish L1
Hansen, K. R., Aug 2023, (Accepted/In press).Research output: Contribution to conference without a publisher/journal › Paper › Research › peer-review
-
Filmstilladser i skolen – og på læreruddannelsen: Lærerstuderendes stilladseringsstrategier i filmproduktionsforløb med grundskoleelever
Hansen, K. R. & Fogt, J. M. A., 2023, (Accepted/In press) Ämnesdidaktiska perspektiv på språk och litteratur: Åttonde nordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning (NNMF8), Uppsala Universitet, 24–25 november 2021. Billing, A., Folkeryd, J. W., af Geijerstam, Å., Hallesson, Y., Nord, A., Nordberg, O. & Palmér, A. (eds.). Uppsala: Uppsala Universitet, (Nordisk nettverk for morsmålsdidaktisk forskning).Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Conference contribution to proceeding
Press/Media
-
-
Ny forskning giver konkrete forslag til autentisk skrivning i dansk
14/10/19
1 Media contribution
Press/Media: Press / Media
-