Projects per year
Organisation profile
Organisation profile
Hele livet igennem deltager alle mennesker i større eller mindre sociale fællesskaber og kontekster, som alle er karakteriseret ved både inklusion og eksklusion. Dette er et grundvilkår i menneskelige fællesskaber generelt, men en særskilt problematik i pædagogisk arbejde specifikt, idet pædagogik i særlig grad handler om at arbejde med menneskers deltagelse, udvikling, læring og dannelse i fællesskaber.
Med UCN’s forskningsmæssige satsning på forskningscenteret in- og eksklusion i pædagogisk praksis ønsker vi at skabe en national forskningsfaglig niche omkring inklusion og eksklusion i pædagogisk praksis, hvilket bl.a. angår skole, dagtilbud, undervisning og pædagogik i en bred forstand – herunder også sundhedspædagogiske perspektiver. Forskningscenteret skal gennemføre forskningsprojekter, der forener høj videnskabelig kvalitet med praksisrettede og anvendelsesorienterede bud på løsninger på væsentlige samfundsudfordringer omkring in- og eksklusionsprocesser. Dette gribes bl.a.- an gennem et eksplicit forskningsfagligt fokus på in- og eksklusionsprocesser gennem en flerdimensionel linse på den fysiske, sociale og psykiske inklusion, en linse der kan anvendes på både mikro,- meso- og makroniveau.
Kontakt
Fingerprint
Collaborations and top research areas from the last five years
Profiles
-
Stine Bylin Bundgaard
- University College of Nothern Denmark, Forskningsprogram for Refleksiv Praksislæring
- University College of Nothern Denmark, Forskningscenter for In- og eksklusion i pædagogisk praksis
- University College of Nothern Denmark, Forskningsgruppe: Det gode børne- og ungeliv
- University College of Nothern Denmark, UCN act2learn Ledelse og Organisation
Person: VIP
-
Fagspecifik multimodalitet og fagportaler
Oksbjerg, M. (Co-researcher), Nielsen, T. M. (Co-researcher), Møller, M. (Co-researcher), Gissel, S. T. (Principle researcher), Johanessen, C. (Co-researcher), kinnerup, L. P. (Co-researcher), kjeldsen, K. (Co-researcher) & carlsen, D. (Co-researcher)
01/01/24 → 31/12/25
Project: Research
-
Øget fysisk aktivitet i hverdagen blandt børn og unge med udviklingshandicap
Bentholm, A., Skrubbeltrang, L. S. & Jørgensen, D. R.
14/09/23 → 31/12/25
Project: Research
-
Projekt Skolefravær i Aalborg Kommune
Østergaard, J. S. (Principle researcher), Nielsen, A. (Co-researcher), Nielsen, C. (Co-researcher), Jensen, M. (Co-researcher), Damsgaard, M. M. (Co-researcher), Jespersen, A. M. W. (Co-researcher) & Engsig, T. T. (Principle researcher)
01/08/23 → 30/06/25
Project: Research
-
Creating Inclusive Educational Spaces: Assessing Assessment in a Post-Pandemic World
Engsig, T. T., Johnstone, C. & Schuelka, M., 2024, (E-pub ahead of print) In: International Journal of Inclusive Education. 18 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
-
Does teacher efficacy for inclusive practice predict attitudes towards inclusive education & vice versa? An empirical study from northern Denmark
Engsig, T. T., Mar 2024.Research output: Contribution to conference without a publisher/journal › Paper › Research › peer-review
-
Idræt for alle i skolen med co-teaching? Et design-based-research projekt om inklusion for børn med særlige behov i idrætsundervisningen
Bentholm, A. & Nielsen, L. H., 30 Jul 2024, In: Forum for Idraet. 39, p. 86-111 26 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Open Access
-
Idrætsmødet 2024 Oplæg om ’Bevægelse i børnehaven – for børn med særlige behov’.
Bentholm, A. (Introductory speaker) & Kristensen, M. K. (Introductory speaker)
24 Apr 2024Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
17th IARTEM Conference
Oksbjerg, M. (Speaker)
31 May 2024Activity: Participating in or organising an event types › Conference
-
Viden om literacy (Journal)
Oksbjerg, M. (Referee)
1 Jan 2024 → 31 Jul 2024Activity: Publication peer-review and editorial work types › Reviewer/editor of journal
Press/Media
-
-
Forskere: Inklusion i folkeskolen kræver et opgør med gamle vaner
13/08/24
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Partier vil have mere samarbejde mellem folkeskoler og idrætsforening. Men hverdagen står i vejen, advarer forskere
11/04/24
1 Media contribution
Press/Media: Press / Media