Forskningscenter for In- og eksklusion i pædagogisk praksis

    Organisation profile

    Organisation profile

    Hele livet igennem deltager alle mennesker i større eller mindre sociale fællesskaber og kontekster, som alle er karakteriseret ved både inklusion og eksklusion. Dette er et grundvilkår i menneskelige fællesskaber generelt, men en særskilt problematik i pædagogisk arbejde specifikt, idet pædagogik i særlig grad handler om at arbejde med menneskers deltagelse, udvikling, læring og dannelse i fællesskaber.

    Med UCN’s forskningsmæssige satsning på forskningscenteret in- og eksklusion i pædagogisk praksis ønsker vi at skabe en national forskningsfaglig niche omkring inklusion og eksklusion i pædagogisk praksis, hvilket bl.a. angår skole, dagtilbud, undervisning og pædagogik i en bred forstand – herunder også sundhedspædagogiske perspektiver. Forskningscenteret skal gennemføre forskningsprojekter, der forener høj videnskabelig kvalitet med praksisrettede og anvendelsesorienterede bud på løsninger på væsentlige samfundsudfordringer omkring in- og eksklusionsprocesser. Dette gribes bl.a.- an gennem et eksplicit forskningsfagligt fokus på in- og eksklusionsprocesser gennem en flerdimensionel linse på den fysiske, sociale og psykiske inklusion, en linse der kan anvendes på både mikro,- meso- og makroniveau.

    Kontakt

     

    Fingerprint

    Dive into the research topics where Forskningscenter for In- og eksklusion i pædagogisk praksis is active. These topic labels come from the works of this organisation's members. Together they form a unique fingerprint.

    Collaborations and top research areas from the last five years

    Recent external collaboration on country/territory level. Dive into details by clicking on the dots or