Projects per year
Organisation profile
Organisation profile
Hele livet igennem deltager alle mennesker i større eller mindre sociale fællesskaber og kontekster, som alle er karakteriseret ved både inklusion og eksklusion. Dette er et grundvilkår i menneskelige fællesskaber generelt, men en særskilt problematik i pædagogisk arbejde specifikt, idet pædagogik i særlig grad handler om at arbejde med menneskers deltagelse, udvikling, læring og dannelse i fællesskaber.
Med UCN’s forskningsmæssige satsning på forskningscenteret in- og eksklusion i pædagogisk praksis ønsker vi at skabe en national forskningsfaglig niche omkring inklusion og eksklusion i pædagogisk praksis, hvilket bl.a. angår skole, dagtilbud, undervisning og pædagogik i en bred forstand – herunder også sundhedspædagogiske perspektiver. Forskningscenteret skal gennemføre forskningsprojekter, der forener høj videnskabelig kvalitet med praksisrettede og anvendelsesorienterede bud på løsninger på væsentlige samfundsudfordringer omkring in- og eksklusionsprocesser. Dette gribes bl.a.- an gennem et eksplicit forskningsfagligt fokus på in- og eksklusionsprocesser gennem en flerdimensionel linse på den fysiske, sociale og psykiske inklusion, en linse der kan anvendes på både mikro,- meso- og makroniveau.
Kontakt
Fingerprint
Collaborations and top research areas from the last five years
Profiles
-
Stine Bylin Bundgaard
- University College of Nothern Denmark, Pædagoguddannelsen Aalborg
- University College of Nothern Denmark, Forskningsprogram for Refleksiv Praksislæring
- University College of Nothern Denmark, Forskningscenter for In- og eksklusion i pædagogisk praksis
- University College of Nothern Denmark, Forskningsgruppe: Bevægelse, sundhed og trivsel
Person: VIP
-
Øget fysisk aktivitet i hverdagen blandt børn og unge med udviklingshandicap
Bentholm, A., Skrubbeltrang, L. S. & Jørgensen, D. R.
14/09/23 → 31/12/25
Project: Research
-
UU-projekt: Sundhedsopgaver for pædagogstuderende
Østergaard, J. S., Hougaard, M. H. & Hillgaard, S. K.
01/08/23 → …
Project: Development project/ Innovation
-
Projekt Skolefravær i Aalborg Kommune
Østergaard, J. S., Nielsen, A., Nielsen, C., Jensen, M., Damsgaard, M. M., Jespersen, A. M. W. & Engsig, T. T.
01/08/23 → …
Project: Research
-
Still feeling inclusive? Teachers’ self-efficacy and attitudes towards inclusive education in Denmark
Østergaard, J. S., Engsig, T. T. & Pedersen, O., 2024, (In preparation) In: European Journal of Special Needs Education.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
-
Bæredygtige forskningsmiljøer i en professionshøjskolekontekst
Mosegaard Søbjerg, L., Engsig, T. T., Frederiksen, L. L. & Klæbel Weisdorf, A., 18 Jan 2023, In: Tidsskrift for professionsstudier. 35, p. 6-17 12 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Open Access -
Bæredygtighedsbegrebets betydning, etik og etikdidaktik
Kristensen, L. R. F., 2023, In: Studier i læreruddannelse og -profession. 8, 1, p. 18-47 30 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Open Access
-
Stockholm University (External organisation)
Torben Næsby (Member), Susanne Garvis (Member), Elisabeth Bjørnestad (Member) & Kathy Sylva (Member)
1 Jan 2024 → 31 Dec 2028Activity: Membership types › Member of international network
-
ECERS International Network Meeting 2024
Torben Næsby (Arranger), Jens Sand Østergaard (Paricipant) & Mikkel Tore Eskildsen (Paricipant)
5 May 2024 → 9 May 2024Activity: Participating in or organising an event types › Seminar
File -
Udviklingshæmning & demens
Thomas Waring Stubben (Paricipant), Thomas Heegaard Christensen (Paricipant) & Lisbeth Nielsen (Paricipant)
23 Mar 2023Activity: Participating in or organising an event types › Workshop
Press/Media
-
Lovkrav om bevægelse afskaffes: "Man bør sætte noget andet i stedet"
23/11/23
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
-
Forsker: Det vil være en fejl at forstå regeringens skoleudspil som en frelsende hånd
10/11/23
1 Media contribution
Press/Media: Press / Media