Projects per year
Organisation profile
Organisation profile
På UCN har vi et aktivt forskningsmiljø, Forskningsprogram for Refleksiv Praksislæring, hvor vi undersøger og skaber ny viden om refleksiv praksislæring. Med forskningsindsatsen i programmet sætter vi fokus på både professions-, uddannelses- og undervisningspraksis. Målet er at kvalificere og udvikle både praksisfelterne og vidensgrundlaget for refleksiv praksislæring (RPL), og at bidrage til den professionsdidaktiske forskning både inden for og uden for Danmarks grænser.
Forskning i uddannelse, didaktik og undervisning er særligt relevant for UCN som institution, fordi det vedrører vores kerneopgave. Det er også relevant for vores aftagere og samarbejdspartnerne i de professionelle praksisfelter, vi uddanner dimittender til, og vi søger hele tiden samarbejder på tværs i UCN og med partnere uden for UCN.
Der foregår også professionsdidaktisk forskning mange steder i Danmark, og i forskningsprogrammet stræber vi efter at indgå i alle relevante dialoger og samarbejder. Vi bidrager også substantielt til at arrangere og afvikle UCN’s internationalt orienterede forskningskonference European Conference on Reflective Practice-based Learning (ECRPL https://www.ucn.dk/om-ucn/refleksiv-praksislaering/ecrpl-2023).
I forskningsprogrammet er arbejdet organiseret i samarbejdsprojekter, tematiske grupper og i form af ph.d.-studier (se mere under Projekter nedenfor). Overordnet set arbejder vi med tre temaer:
- Udforskning af forholdet mellem refleksion, teori og praksis i uddannelses- og professionspraksis
- Digitale teknologier og teknologiforståelse i uddannelse og praksis
- Muligheder og grænser for refleksiv praksislæring
Programmet har deltagelse af en række forskere fra alle dele af UCN, og vores arbejde er både monofagligt og tværfagligt. Vi formidler vores forskningsresultater i danske og internationale forskningspublikationer (se mere under Publikationer nedenfor). Vi indgår endvidere i et tæt samarbejde med UCN’s Enhed for Refleksiv Praksislæring i en fælles indsats for at udvikle den professionsdidaktiske profil på UCN’s uddannelser.
Kontakt
Fingerprint
Collaborations and top research areas from the last five years
Profiles
-
Lise Bach-Sørensen
- University College of Nothern Denmark, Service- og Markedsføringsuddannelserne
- University College of Nothern Denmark, Service- og Markedsføringsuddannelserne
- University College of Nothern Denmark, Service- og Markedsføringsuddannelserne
- University College of Nothern Denmark, Forskningsprogram for Refleksiv Praksislæring
- University College of Nothern Denmark, Service- og Markedsføringsuddannelserne
Person: VIP
-
EGO: Entrepreneurship, Gamification, Online
Pedersen, A. S. (Principle researcher), Nielsen, D. B. (Principle researcher), Jensen, C. G. (Co-researcher) & Christensen, C. A. S. (Co-researcher)
03/02/25 → 30/09/25
Project: Development project/ Innovation
-
Projekt Styrket undervisningskompetence - et digitalt løft af sundhedsuddannelserne ved UCN
Holt, J. (Principle researcher), Zakarias, L. (Co-researcher), Dau, S. (Co-researcher), Jørgensen, D. R. (Co-researcher), Brandborg, K. (Co-researcher), Kløve, J. C. H. (Co-researcher) & Christensen, T. S. (Co-researcher)
01/01/25 → 31/12/27
Project: Other
-
Fællesskabende dobbeltdidaktik som ramme for dialogisk filosofiundervisning på læreruddannelsen og i skolen
Kristensen, L. R. F. (Principle researcher) & Madsen, H. (Principle researcher)
01/01/25 → 31/12/25
Project: Research
Research output
-
Fælles om elevfravær? En analyse af forældres perspektiver på årsagerne til deres børns langvarige, bekymrende skolefravær og samarbejde med skolen
Larsen, A. S. T., Damsgaard, M. M. & Østergaard, J. S., 2025, In: UCN PERSPEKTIV. 16, p. 17-26 10 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
Open Access -
Forskningsleder: Engang havde jeg konstant skyldfølelse over at være bagud - så lærte jeg at leve med det
Kirkegaard, P. O., 22 Mar 2025, Nordjyske.dk.Research output: Other contribution › Contribution to digital media
-
Forskningsleder: Improvisation er afgørende for at bygge bro mellem planlægning og praksis
Kirkegaard, P. O., 20 Mar 2025, Skolemonitor.Research output: Other contribution › Contribution to digital media
-
DFIR Debate meeting and workshop
Kirkegaard, P. O. (Paricipant)
29 Jan 2025Activity: Participating in or organising an event types › Workshop
-
Analyse af PLF arbejde i NAFA
Kirkegaard, P. O. (Consultant)
27 Feb 2025Activity: Consultancy types › Consultancy
File -
Skole- og professionsudvikling - hvordan får vi det til at ske?
Bundgaard, S. B. (Paricipant)
14 Jan 2025Activity: Participating in or organising an event types › Conference
Press/Media
-
Branchedirektør: Robotstøvsugere forstyrrer debatten og bør ikke ses som velfærdsteknologi
01/04/25
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Sådan finder du en bedre balance i dit arbejdsliv
22/03/25 → 24/03/25
2 items of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Debat: Improvisation er afgørende for at bygge bro mellem planlægning og praksis
18/03/25
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media