Projects per year
Organisation profile
Organisation profile
Om forskningsprogrammet
Forskningsprogrammets forskning understøtter at pædagoger og andre fagprofessionelle kan skabe positive forandringer i menneskers liv. Derfor begynder vores forskning ofte midt i praksis i en søgen efter nye forståelser, der kan kvalificere den faglige samtale om, hvad god pædagogisk praksis kan siges at være
Børn, unge og voksne, der har brug for pædagogisk støtte, har krav på at møde dygtige fagprofessionelle, som møder mennesker, deres liv og fællesskaber med pædagogisk omhu og omtanke.
Det kræver viden, som er udviklet med forståelse for kompleksiteten i pædagogisk praksis.
Sammen om praksis
Vi arbejder tæt sammen med kommuner og pædagogiske institutioner. Sammen med fagprofessionelle udforsker vi dilemmaer, modsætninger, spændingsfelter og muligheder, sådan at vi i fællesskab kan blive klogere og får nye perspektiver på praksis.
Viden bliver bæredygtig, når spørgsmål, svar og nye tilgange udvikles i samarbejde med kompetente professionelle. Vi samarbejder desuden med organisationer og med forskningsmiljøer på universiteter og andre professionshøjskoler i ind- og udland gennem projekter og netværk.
De gennemgående temaer i programmet er:
- Barndom, leg og børnefællesskaber
- Æstetik, pædagogisk takt og dømmekraft
- Fællesskab, forskellighed og forskellige livssituationer, udsathed og deltagelsesmuligheder
- Dannelse og læring - også i pædagoguddannelsen
- Omsorg, trivsel og myndiggørelse
- Institutionelle vilkår, materialitet, rammer og definitionsmagt
- Pædagogikkens historie, paradokser, vidensformer og værdier
- Dokumentation, læreplaner, kvalitetsudvikling, evaluering, undersøgelse og udvikling af pædagogisk faglighed
Afsæt i den pædagogiske praksis
Vores arbejde tager ofte afsæt i afgrænsede problematikker i praksis, men den viden vi udvikler, udvikles og bringes i spil i en pædagogisk praksis, hvor hensynene og perspektiverne er mange. Eksempelvis kan pædagogerne på en skole vælge i en periode at fokusere på børnenes liv på de sociale medier, men det betyder ikke, at de ikke også skal støtte det sociale liv og den enkeltes udvikling i klassen og i skolegården.
Beboere med udviklingshandicap på et bosted skal støttes i at være selvhjulpne og kunne mestre hverdagen i egen bolig, men de skal samtidig også støttes i at deltage i fritidstilbud uden for bofællesskabet.
Fingerprint
Collaborations and top research areas from the last five years
Profiles
-
Sammen om praktik
Sønnichsen, L. H. (Principle researcher), Rizzi, D. K. (Co-researcher) & Langseth, L. G. (Co-researcher)
01/10/24 → 31/12/27
Project: Research
-
Playing transitions: Settling and Belonging together in School
Skovbjerg, H. M. (Principle researcher), Odgaard, A. B. (Principle researcher), Sand, A.-L. (Co-researcher), Rahbek, J. U. (Co-researcher) & Bundsgaard, J. (Co-researcher)
01/07/24 → 31/12/27
Project: Research
-
Børneliv i velfærdsstaten
Hvidtfeldt Stanek, A. (Principle researcher), Togsverd, L. (Principle researcher), Schmidt, C. H. (Principle researcher), Bendix-Olsen, K. (Co-researcher), Kortbæk, H. B. (Co-researcher), Rasmussen, A. B. (Co-researcher), Gerlach, C. (Co-researcher), Langerhuus, J. T. (Co-researcher), Odgaard, A. B. (Co-researcher), Jakobsen, B. B. (Co-researcher) & Jakobsen, L. K. (Co-researcher)
01/02/24 → 01/01/28
Project: Research
Research output
-
Assemblages of Assistance: Bringing children and generative artificial intelligence (GenAI) into play
Odgaard, A. B. & Lundtofte, T. E., 3 Dec 2024, p. 60-61. 2 p.Research output: Contribution to conference without a publisher/journal › Abstract › Research › peer-review
-
Barndomspædagogiske Trædesten: Tekster fra børnehavepædagogikkens pionærer
Schmidt, C. H. (Editor) & Togsverd, L. (Editor), 20 Nov 2024, Forlaget DPP.Research output: Book/Report/PhD thesis › Book › Communication
-
Bestod du børnehaven? om kortlægning i daginstitutioner
Brandt, E. Z. (Host), Togsverd, L. (Guest), Bernstorff, B. (Guest) & Buus, A. M. (Producer), 1 Dec 2024Research output: Non-textual form › Podcast, music and sound productions › Communication
Open Access
-
Overgange: Broer, sprækker og skift i det institutionelle hverdagsliv
Odgaard, A. B. (Introductory speaker)
13 Apr 2024Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
For livets skyld - Aabenraa Pædagogseminarium 1953-2023
Hjermitslev, H. H. (Introductory speaker)
17 Apr 2024Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Scandinavian Journal of History (Journal)
Hjermitslev, H. H. (Referee)
14 Nov 2024Activity: Publication peer-review and editorial work types › Reviewer/editor of journal
Press/Media
-
Banebrydende tendens: Kommuner skrotter udskældt forårs-SFO
22/10/24
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Debat: Tre vigtige fokuspunkter for at få formål, fag og frihed på pædagoguddannelsen
14/10/24
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Nordfyns Kommune afskaffer førskolen: »Men det kan ikke stå alene«
08/10/24
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media