Projects per year
Organisation profile
Organisation profile
Om forskningsprogrammet
Forskningsprogrammet skaber viden inden for praksisfelterne skole og undervisning i bred forstand. Vi beskæftiger os primært med undervisning i grundskolen og på læreruddannelse, men også med andre skole- og undervisningsformer.
Vi beskæftiger os med didaktik og undervisning, som finder sted i flere forskellige sammenhænge såsom i professionsuddannelser, erhvervsuddannelser, uformelle læringsmiljøer, frivillige organisationer og netværk på tværs af skolen og dens omverden.
Med Forskningsprogram for skole og undervisning skaber UC SYD ny viden og kommer med innovative løsninger på centrale problemstillinger i skoler og i alle sammenhænge, hvor der undervises.
De gennemgående temaer i programmet er:
- Læreruddannelsesdidaktik og læreruddannelse generelt
- Udvikling af fagdidaktisk viden inden for blandt andet sprogfagene, naturfagene og kulturfagene
- Udvikling af almendidaktisk og specialpædagogisk viden om problemstillinger i skolen blandt andet i form af børn og unges deltagelsesmuligheder, inklusion og eksklusion
- Brug af teknologi og læremidler
- Viden om lære- og dannelsesprocesser
- Skolens rammer og betingelserne for den pædagogiske praksis, hvilket blandt andet omfatter forskning i skoleledelse, pædagogisk ledelse, vejledning, relationen mellem skole og hjem, overgang fra skole til anden uddannelse, teamsamarbejde, skoleudvikling og bæredygtighed
Samarbejde om praksisnær forskning
Forskningsprogrammet er drevet af at skabe viden for en række aktører på skole- og undervisningsområdet i et tæt samarbejde med aktørerne selv. Det gælder skoler, kommuner, regioner, andre forskningsmiljøer på professionshøjskoler og universiteter samt internationale samarbejdspartnere.
Der er tale om anvendt forskning, som både er professionsrettet og praksisnær. Vi arbejder med forskellige metoder, som fx kan tage form som eksplorativ forskning, følgeforskning, deltagerorienteret interventions- eller designforskning.
Didaktisk og skolepædagogisk ekspertise og engagement
Forskningsprogrammet engagerer sig i højaktuelle problemstillinger på skole- og undervisningsområdet og balancerer mellem en forskningsmæssig bredde og dybde.
Forskningsprogrammet samler ekspertise på forskellige delområder inden for det skolepædagogiske og didaktiske felt og bidrager med viden om planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af undervisning.
Fingerprint
Collaborations and top research areas from the last five years
Profiles
-
NAVIGER: Naturfaglige vejledningspraksisser i grundskolen efter reformering
Kiær, K. (Principle researcher), Albrechtsen, T. R. S. (Principle researcher), Keinike, M. (Co-researcher) & Kronvald, O. (Co-researcher)
01/02/25 → 31/12/27
Project: Research
-
SILIF: Samarbejde om Intensiv Literacyundervisning i Fag – et vejlederperspektiv (SILIF)
Kiær, K. (Principle researcher), Albrechtsen, T. R. S. (Co-researcher) & Appelquist, K. M. J. (Co-researcher)
01/01/25 → 01/01/27
Project: Research
-
Vanskelig viden og fortællinger om flugt: Lærerstuderendes udvikling af læremidler om liv og levevilkår i Oksbøllejren
Johannesen, H. J. (Principle researcher) & Peters, R. L. A. (Principle researcher)
01/01/25 → 22/12/26
Project: Research
-
Analyzing video with three different methods to foster quality in social science teaching
Jakobsson, M., Walkert, M. & Malich-Bohlig, N., 8 May 2025. 2 p.Research output: Contribution to conference without a publisher/journal › Abstract › Research › peer-review
Open Access -
A Pedagogy of Enactment: Creative Rehearsals and Feedback Literacy in Science Teacher Education
Albrechtsen, T. R. S. & Kiær, K., 2025, Creative Pragmatics for Active Learning in STEM Education. Svabo, C., Shanks, M., Zhou, C. & Carleton, T. (eds.). Cham: Springer, p. 227-244 18 p. (Contributions from Science Education Research, Vol. 14).Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer-review
-
Assessing Computational Literacy in Language Education: A Nordic Perspective on Pedagogy Sustainable Literacy Practices
Hachmann, R. & Slot, M. F., 2025. 1 p.Research output: Contribution to conference without a publisher/journal › Paper › Research › peer-review
Open Access
-
Research dialogue with Dr. Christel Wolterinck
Kiær, K. (Other)
2 Apr 2025Activity: Other activity types › Other
-
Research dialogue with Prof. Dr. Kim Schildkamp
Kiær, K. (Other)
18 Mar 2025Activity: Other activity types › Other
-
Research dialogue with Dr. Ir. Mark Timmer
Kiær, K. (Other)
24 Mar 2025Activity: Other activity types › Other
Press/Media
-
Forskere: Velfærdsmedarbejdere forlader det offentlige. Vi skal samarbejde for at finde løsningerne
23/06/25
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Kirkelige topfolk advarer: Nye forslag flytter magten opad i folkekirken
14/05/25
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Forsidehenvisning: Kirkelige topfolk advarer: Nye forslag flytter magten opad i folkekirken
14/05/25
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media