Projects per year
Organisation profile
Organisation profile
Om forskningsprogrammet
Forskningsprogrammet skaber viden inden for praksisfelterne skole og undervisning i bred forstand. Vi beskæftiger os primært med undervisning i grundskolen og på læreruddannelse, men også med andre skole- og undervisningsformer.
Vi beskæftiger os med didaktik og undervisning, som finder sted i flere forskellige sammenhænge såsom i professionsuddannelser, erhvervsuddannelser, uformelle læringsmiljøer, frivillige organisationer og netværk på tværs af skolen og dens omverden.
Med Forskningsprogram for skole og undervisning skaber UC SYD ny viden og kommer med innovative løsninger på centrale problemstillinger i skoler og i alle sammenhænge, hvor der undervises.
De gennemgående temaer i programmet er:
- Læreruddannelsesdidaktik og læreruddannelse generelt
- Udvikling af fagdidaktisk viden inden for blandt andet sprogfagene, naturfagene og kulturfagene
- Udvikling af almendidaktisk og specialpædagogisk viden om problemstillinger i skolen blandt andet i form af børn og unges deltagelsesmuligheder, inklusion og eksklusion
- Brug af teknologi og læremidler
- Viden om lære- og dannelsesprocesser
- Skolens rammer og betingelserne for den pædagogiske praksis, hvilket blandt andet omfatter forskning i skoleledelse, pædagogisk ledelse, vejledning, relationen mellem skole og hjem, overgang fra skole til anden uddannelse, teamsamarbejde, skoleudvikling og bæredygtighed
Samarbejde om praksisnær forskning
Forskningsprogrammet er drevet af at skabe viden for en række aktører på skole- og undervisningsområdet i et tæt samarbejde med aktørerne selv. Det gælder skoler, kommuner, regioner, andre forskningsmiljøer på professionshøjskoler og universiteter samt internationale samarbejdspartnere.
Der er tale om anvendt forskning, som både er professionsrettet og praksisnær. Vi arbejder med forskellige metoder, som fx kan tage form som eksplorativ forskning, følgeforskning, deltagerorienteret interventions- eller designforskning.
Didaktisk og skolepædagogisk ekspertise og engagement
Forskningsprogrammet engagerer sig i højaktuelle problemstillinger på skole- og undervisningsområdet og balancerer mellem en forskningsmæssig bredde og dybde.
Forskningsprogrammet samler ekspertise på forskellige delområder inden for det skolepædagogiske og didaktiske felt og bidrager med viden om planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af undervisning.
Fingerprint
Collaborations and top research areas from the last five years
Profiles
-
LIN: Læsevejledning i netværk - et blik på videnscirkulering i professionelle læringsfællesskaber
Kiær, K., Albrechtsen, T. R. S., Krenzen, A. E. & Appelquist, K. M. J.
01/08/23 → 01/08/25
Project: Research
-
Interdisciplinary Collaboration in Videographic Teaching Observation – InCoViTO
Malich-Bohlig, N., Dam-Christensen, E., Johannesen, H. J. & Petersen, L.
01/01/23 → 31/12/24
Project: Research
-
LAVIN: Længdestudie af videnøkologi i NAFA
Albrechtsen, T. R. S., Kiær, K. & Svabo, C.
01/01/23 → 31/12/26
Project: Research
-
A Pedagogy of Rubbish: How is it possible to teach something interesting about waste in lower secondary school?
Albrechtsen, T. R. S., 2023.Research output: Contribution to conference without a publisher/journal › Paper › Research › peer-review
-
A systematic review of research on teachers’ guides
Buch, B., Gissel, S. T., Oksbjerg, M., Kjeldsen, K. & Albrechtsen, T. R. S., 10 Feb 2023, In: Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi. 12, 12, p. 12-40 29 p., 1.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Open Access -
Dannelse og kompetence i læreruddannelsens dobbeltdidaktiske perspektiv: Med særligt henblik på uddannelse af naturfagslærere til grundskolen
Dolin, J., Ellebæk, J. J. & Daugbjerg, P., 1 Jun 2023, [2. udg] ed. Kbh.: NAFA. 78 p.Research output: Book/Report/PhD thesis › Report › Research › peer-review
Activities
-
Læring og Medier (Journal)
Karina Kiær (Referee)
1 Nov 2023 → 21 Nov 2023Activity: Publication peer-review and editorial work types › Reviewer/editor of journal
-
Mellem forandring og forankring. Læsevejledning og databrug som organisatoriske rutiner i folkeskolen
Karina Kiær (Introductory speaker)
24 Nov 2023Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
39th EGOS Colloquim Organizing for the Good Life: Between Legacy and Imagination
Karina Kiær (Paricipant) & Thomas Rohde Skovdal Albrechtsen (Paricipant)
6 Jul 2023 → 8 Jul 2023Activity: Participating in or organising an event types › Conference
Press/Media
-
Ressourcemangel forringer børns læsefærdigheder
21/11/23
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Markant fald i læseprøve-karakterer: Ekspert vil have læsevejledere i spil
18/10/23 → 22/10/23
2 items of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Lærerens Dag. Vi har en langt bedre folkeskole, end vi fortjener
05/10/23
2 items of Media coverage
Press/Media: Press / Media