Projects per year
Organisation profile
Organisation profile
Data og digitalisering i fagprofessionel praksis
Undersøger hvordan teknologi påvirker det professionelle arbejde med fokus på, hvordan digitalisering ikke kun ændrer arbejdsgange, men påvirker professionel dømmekraft og relationsdannelse i velfærdsarbejdet.
Fastholdelse og meningsfuld organisering
Undersøger hvordan velfærdsstaten kan rekruttere og fastholde fagprofessionelle.
Ledelse og organisering af det nære sundhedsvæsen
Undersøger hvordan den bedste faglige kvalitet og tilfredshed sikres for alle parter.
Hvad forsker vi i?
Vi udvikler projekter, der fokuserer på udfordringer med rekruttering og fastholdelse af medarbejdere samt udfordringer knyttet til introduktion af ny teknologi. Vi undersøger blandt andet, hvordan ledelse kan forebygge moralsk stress blandt frontmedarbejdere, hvordan digitalisering og data påvirker professionernes arbejde og mødet med borgerne, samt hvordan ledelse og organisering i det nære sundhedsvæsen kan udvikles i takt med stigende kompleksitet i opgaverne.
Vores forskning bygger på, at ledelse af fagprofessionelle både er en personlig, professionel og relationel aktivitet. Den retter sig ofte mod medarbejdere, der fokuserer på deres kerneopgaver frem for ledelse og organisation. Ledelse er tæt forbundet med styringen af offentlige organisationer og spiller en vigtig rolle i at binde praksis sammen med den politisk-strategiske styring.
De empiriske analyser fokuserer på den organisatoriske dagligdag, hvor ledelse ses som en integreret del af fagprofessionel praksis. Ledelse er central i samarbejdet om at udvikle og kvalificere praksis i takt med foranderlige krav og mål.
Som forskningsmiljø på landets største professionshøjskole har vi en unik mulighed og forpligtelse til at adressere samfundsproblemer som kun kan løses, hvis man både ved noget om de professionelles faglighed, deres tanker og følelser om deres arbejde og om ledelse og organisering.
Vores strategiske fokus er at styrke vores position i krydsfeltet mellem professionernes faglighed og ledelse. Programmet er derfor tænkt som et oplæg til samarbejde med miljøer inden for lærer- og pædagoguddannelserne, sundhed samt grunduddannelser, der arbejder med digitalisering, såsom forvaltnings- og socialrådgiveruddannelser.
Viden fra programmet anvendes i uddannelse og udvikling af god ledelse, organisering og forvaltning på tværs af KP. Vores forskning indgår i undervisningsforløb, workshops, eksperimenter og tekster, både i områdets uddannelser (Diplom i Ledelse og Diplom i offentlig forvaltning og organisation) og på tværs af KP.
Hvordan forsker vi?
Vi bedriver anvendelsesorienteret forskning, der er nyttig for dem, der har ansvaret for at få velfærdsinstitutioner til at fungere i det daglige. Vi udvikler både modeller, begreber og koncepter til ledelse samt forskning, der bringer nye, systematiske forståelser af praksis i spil for at styrke lederes refleksivitet og dømmekraft.
Vi forsker i problemstillinger, der er vigtige og udfordrende for ledere og medarbejdere i skoler, daginstitutioner og det nære sundhedsvæsen. Vi forpligter os til at levere noget tilbage til de organisationer og professioner, vores forskning retter sig mod, så de føler sig genkendt og hjulpet på måder, der tager højde for deres situation og handlemuligheder.
Udvalgte projekter
Rekruttering og fastholdelse
Hvis man vil have flere til at uddanne sig og arbejde som sygeplejersker, lærer, pædagoger, socialrådgiver og andre vigtige jobs i velfærdssamfundet, må man starte med at forstå, hvordan de tænker, føler og træffer valg. Det gør vi i vores forskning om rekruttering og fastholdelse.
Udvikling af administrationsfaglige kompetencer i anvendelsen af kunstig intelligens
Formålet med dette projekt er at forbedre administrative medarbejderes evne til at bruge kunstig intelligens i deres arbejde og samtidig sikre overholdelse af forvaltningsprincipper, datasikkerhed og bibringe en forståelse af de etiske dilemmaer, som det rummer for medarbejderne.
Ledere i det offentlige
Forskningsprojektet ser på, hvordan ledere i det offentlige har det med deres arbejde, hvilke udfordringer der fylder mest og hvordan de ser resten af deres arbejdsliv. Projektet er en del af vores forskningsmæssige fokus på rekruttering, fastholdelse og organisering i den offentlige sektor.
Kontakt
Tove Enggrob Boon
Videreuddannelsesleder
[email protected]
Tlf: 24 29 63 66
Find de øvrige forskere tilknyttet forskningsmiljøet nedenfor.
Fingerprint
Collaborations and top research areas from the last five years
Profiles
-
Med teknologi som kollega
Pors, A. S. (Principle researcher) & Sillesen, J. B. (Co-researcher)
01/02/25 → 30/11/25
Project: Research
-
Personlig udviklingsplan for studerende på diplom i ledelse
Dahlager, L. M. C. (Principle researcher) & Lybecker, S. F. (Principle researcher)
01/11/24 → 31/12/25
Project: Research
-
Ledere i det offentlige
Dahlager, L. M. C. (Principle researcher), Vaaben, N. K. (Co-researcher), Davy, S. L. G. (Co-researcher), Sørensen, R. H. (Co-researcher) & Mouritzen, S. S. (Co-researcher)
15/08/24 → …
Project: Research
Research output
-
Dialogmateriale om gymnasielæreres arbejdsliv
Vaaben, N. K. (Developer), Rasmussen, N. B. (Developer) & Mouritzen, S. S. (Developer), Feb 2025Research output: Non-textual form › Video, other digital or visual Products › Communication
-
Etisk-refleksiv ledelse af kvalitetsudvikling i dagtilbud
Olesen, K. G., Feb 2025, In: LEDERLIV – inspiration til livet som leder. 8, 35 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
-
Moral distress, speed policies, and leaving the public school to stay a teacher
Vaaben, N. K., Mar 2025. 2 p.Research output: Contribution to conference without a publisher/journal › Abstract › Research › peer-review
-
Brugen af surveys – tilgang, samarbejde og hensyn
Hermansen, J. J. H. (Introductory speaker)
6 Mar 2025Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Moralsk stress og overvejelser om at forlade sit job
Vaaben, N. K. (Introductory speaker)
25 Jan 2025Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Om svarprocenter og nonrespons i spørgeskemaundersøgelser
Hermansen, J. J. H. (Introductory speaker)
29 Jan 2025Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
Prizes
-
Årets sveske 2020
Vaaben, N. K. (Recipient), Böwadt, P. R. (Recipient) & Pedersen, R. (Recipient), 25 Aug 2022
Prize
-
Svenska Statsvetenskapliga förbundets uppsatspris till yngre forskare 2018
Schou, J. (Recipient) & Pors, A. S. (Recipient), 1 Jan 2019
Prize
Press/Media
-
Forskere: Velfærdsmedarbejdere forlader det offentlige. Vi skal samarbejde for at finde løsningerne
23/06/25
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Sådan får du som leder succes med tværfagligt samarbejdet: Tillid er uhyre vigtigt
28/04/25
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Minister reagerer på Vejen-forældres tiltag efter spørgsmål fra Enhedslisten
10/04/25
5 items of Media coverage
Press/Media: Press / Media