Projects per year
Organisation profile
Organisation profile
Naturfagsakademiet NAFA er et nationalt program, der skal fremme motiverende og udbytterig naturfagsundervisning i grundskolen ved at styrke uddannelse af kommende og nuværende naturfagslærere.
Formålet med NAFA er at fremme motiverende og udbytterig naturfagsundervisning i grundskolen gennem styrket uddannelse af naturfagslærere.
Visionen for NAFA er, at den naturfaglige dannelse i Danmark styrkes med fokus på at øge børn og unges interesse og motivation for samt kompetencer inden for naturfag, så markant flere kan og vil omsætte naturfaglig viden til handlinger, der imødekommer samfundsmæssige udfordringer og dilemmaer.
Hovedmål
Formålet adresseres gennem tre hovedmål:
- At naturfagsundervisningen på læreruddannelsen systematisk tager afsæt i naturvidenskabelig og fagdidaktisk viden samt aktuelle erfaringer fra praksis.
- At der er udviklet nye bæredygtige modeller for kompetenceløft i naturfag i grundskolen, der kan skaleres i form af et nationalt koordineret udbud.
- At der er produceret nødvendig viden om naturfagsdidaktik, der i samspil med relevant naturvidenskabelig viden omsættes til forbedret undervisningspraksis.
Indsatsområder
For at opnå disse mål etablerer NAFA derfor tre nationalt koordinerede indsatser (klik på et banner for at gå til indsatsområdets projekter og publikationer)
- En indsats på læreruddannelsen om udvikling af undervisningen gennem kompetenceudvikling af læreruddannere i nationale og lokale professionelle læringsfællesskaber (PLF’er) og praksissamarbejder med partnerskoler mhp. udvikling af undervisningen
- En indsats i grundskolen målrettet udvikling og afprøvning af bæredygtige modeller for kompetenceudvikling mhp. at undersøge, hvilke kompetenceudviklingsmodeller der både kan tilgodese kommunernes og skolernes efterspørgsel og samtidig sikre langvarig forankring af læring
- En forskningsindsats i form af etablering af Center of Excellence in Science Education (herefter CESE), som skal bedrive praksisnær forskning i tilknytning til hhv. den læreruddannelses- og skolerettede indsats mhp. at producere nødvendig viden.
Collaborations and top research areas from the last five years
Profiles
-
GastroLabCollege - Grønnere madhåndværkere
Schneider, M. (Co-researcher), Christensen, M. (Co-researcher) & Sørensen, S. (Principle researcher)
01/04/25 → 01/04/29
Project: Development project/ Innovation
-
State-of-the-art Tema 4: Elevoplevelser i naturfagsundervisningen
Petersen, M. R. (Principle researcher), Lauridsen, A. R. (Co-researcher), Scmidt, J. R. (Co-researcher), Christensen, G. B. (Co-researcher) & Johannesen, B. F. (Co-researcher)
01/11/24 → 31/12/25
Project: Research
-
Laboratorieskoler
Madsen, C. D. (Principle researcher), Auning, C. (Principle researcher), Villumsen, N. (Co-researcher), Ejdrup, T. (Co-researcher) & Vogt, M. J. (Co-researcher)
01/05/24 → 30/06/25
Project: Research
Research output
-
Didaktisk ramme og inspirationsmateriale for elevoplevelser i naturfagsundervisningen for NAFAs fjerde temaperiode: Elevoplevelser i naturfagsundervisningen
Scmidt, J. R., Thyssen, M. R., Jensen, F., Schultz, A.-S. F., Brandt, H. & Brandt, B., 2025, NAFA Naturfagsakademiet. NAFA Naturfagsakademiet, p. 2-23 21 p.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to compendium
Open Access -
How do we Capture and Analyse Student Engineering Processes using Video Ethnography?
Christensen, M., Kruse Krossa, H., Petersen, M. R. & Sillasen, M. K., 17 Mar 2025, In: International Journal of Science and Mathematics Education.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Open Access -
Læreplaner i naturfag
Binau, C. & Sillasen, M. K., 2025, Fra læreplaner til fagplaner. Rasch-Christensen, A. & Hill, S. (eds.). 1 ed. Frederikshavn: Dafolo, p. 147-163 16 p.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Communication
-
Big Bang: Naturfag for fremtiden
Christensen, M. (Paricipant) & Krossá, H. K. (Paricipant)
19 Mar 2025 → 20 Mar 2025Activity: Participating in or organising an event types › Conference
-
Högre seminariet om skolutveckling: Hvordan gør man skoleudvikling mere forskningsbase-ret? Udfordringer og succeser fra det danske Naturfags-akademi (NAFA ), Webinar
Sillasen, M. K. (Introductory speaker), Ørnby, I. (Introductory speaker) & Voldborg, H. (Introductory speaker)
17 Feb 2025Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Værktøj til evaluering af elevers motivation for undervisningen
Christensen, M. (Introductory speaker), Petersen, M. R. (Introductory speaker), Thynebjerg, K. A. (Introductory speaker), Schrøder, T. B. (Other role) & Villumsen, N. (Other role)
20 Mar 2025Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
Prizes
Press/Media
-
UCL tager del i 10 års indsats for læselysten
27/05/25
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
UCL samarbejder om klimaviden til morgendagens grønne madhåndværkere
03/03/25
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
VIA er nu med i videncentret Læremiddel.dk
07/01/25
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media