Research Output

2021

Pædagogers arbejde med børn som deltagere i pædagogisk udvikling og evaluering: ”Hvor skal sofaen stå?”

Koch, A. B., 2021, (In preparation) Perspektiver på børns deltagelsesmuligheder i socialt og pædagogisk arbejde: - praksis, forskning og udvikling - Et nordisk og tværvidenskabeligt perspektiv. Kornerup, I. & Petersen, M. (eds.). Hans Reitzels Forlag

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

Taking part in children's free play

Lund, O., 2021, (In preparation) Child-centredness. Routledge, Taylor & Francis Group

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

2020

Befri Pædagogikken: Redaktionel indledning til temanummer om kernefaglighed

Rothuizen, J. J. & Harbo, L. J., Jun 2020, In : Tidsskrift for Socialpædagogik. 23, 1, p. 1-4 4 p., 1.

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Bevægelsesglæde: et fysisk, metafysisk, traditionsbundet og forpligtende fænomen

Jensen, J-O., 2020, Sans for bevægelse: livsnerven i pædagogisk arbejde. Lund, O. & Jensen, J-O. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 205-222 18 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

Børneperspektiver og udsatte børns deltagelse

Koch, A. B., 21 Feb 2020, Børn som aktører i eget liv gennem brug af digitale redskaber og medier: Børn som aktører - håndbog. Børnecentret (ed.). Aarhus Kommune, p. 10-13 4 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

Open Access
File
2 Downloads (Pure)

Børnesensitive perspektiver: – voksnes ”adgang” til børns oplevelser

Koch, A. B., Jan 2020, Opsporing og underretninger i dagtilbud. Villumsen, A. M. & Petersen, K. E. (eds.). Hans Reitzels Forlag, p. 193-208 16 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

Børnesprog i daginstitution – fra hvad kan børn til hvad gør børn?

Slingerland, R. H., 14 Jan 2020

Research output: Other contributionContribution to digital media

Open Access

Børnevenlig skoleforberedelse i naturen

Sørensen, H. V., 2020, (In preparation) Børns perspektiver... Koch, A. B. (ed.).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

Covid-19 er faktisk et gavnligt benspænd for daginstitutionerne: Debatindlæg i POLITIKEN

Koch, A. B., 21 Apr 2020, In : Politiken. 21. april 2020, side 18, p. 18

Research output: Contribution to journalNewspaper articleCommunication

Open Access
File
3 Downloads (Pure)

Den vigtige og personlige relation: en forudsætning for børns deltagelse

Koch, A. B., 2020, Børn som aktører i eget liv gennem brug af digitale redskaber og medier: Børn som aktører - håndbog. Børnecentret (ed.). Aarhus Kommune, p. 14-16 3 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

Open Access
File

Det pædagogiske projekt. om at udøve, undersøge og udvikle pædagogisk faglighed

Rothuizen, J. J. & Togsverd, L., 13 Aug 2020, København: Akademisk Forlag.

Research output: Book/Report/clinical guidelinesBookCommunication

Digitale veje til fremme af sårbare børns deltagelse: Om forskningsprojektet

Koch, A. B., 2020, (Accepted/In press) Børn som aktører i eget liv gennem brug af digitale redskaber og medier: Børn som aktører - håndbog. Børnecentret (ed.). Aarhus Kommune, p. 7-9 3 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

Open Access
File

Du skal ikke tale til mig på den måde! Pædagogroller og sprogtoners betydning for børns deltagelsesmuligheder

Koch, A. B., 2020, (In preparation) Hvad synes børnene?: Børns perspektiver i hverdagspædagogisk praksis. Koch, A. B. (ed.). Akademisk Forlag

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

Enactive movement integration: results from an action research project

Madsen, K. L., Aggerholm, K. & Jensen, J-O., 17 Jun 2020, In : Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies. 95, p. 103139

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Frisk luft styrker faglig udvikling og dannelse, kronik

Barfod, K. S., Rasch-Christensen, A. & Ejbye-Ernst, N., 8 Apr 2020, In : Politiken. 1 p.

Research output: Contribution to journalNewspaper articleCommunication

From policy to practice – action research as school development

Madsen, K. L. & Jensen, J-O., 2020.

Research output: Contribution to conference without a publisher/journalAbstractResearchpeer-review

Helle for at komme først ud på legepladsen: Jeg-fortællinger udforsker børns perspektiver

Jørgensen, H. H. & Koch, A. B., 2020, (In preparation) Hvad synes børnene?: Børns perspektiver i hverdagspædagogisk praksis. Koch, A. B. (ed.). Akademisk Forlag

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

Hvad synes børnene? Børns perspektiver i hverdagspædagogisk praksis

Koch, A. B., 2020, (In preparation) Akademisk Forlag.

Research output: Book/Report/clinical guidelinesBookCommunication

Hvorfor interessere sig for børns perspektiver?

Koch, A. B., 2020, (Accepted/In press) Hvad synes børnene?: Børns perspektiver i hverdagspædagogisk praksis. Koch, A. B. (ed.). Akademisk Forlag

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

Idræt - når et fag bliver prøvefag

Jensen, J-O., 2020, In : Kvan. 40, 116, p. 20-30 11 p.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Indledning

Lund, O. & Jensen, J-O., 2020, Sans for bevægelse: livsnerven i pædagogisk arbejde. Lund, O. & Jensen, J-O. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 11-23 13 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

Lågen kan man hænge på: Hvordan kan vi få adgang til børns oplevelser af deres fysiske rum?

Koch, A. B. & Krøyer, P. R., 2020, (In preparation) Hvad synes børnene?: Børns perspektiver i hverdagspædagogisk praksis. Koch, A. B. (ed.). Akademisk Forlag

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

Lidenskab: lidenskabelige bevægelser i pædagogisk praksis

Lund, O., 1 Feb 2020, Sans for bevægelse: livsnerven i pædagogisk arbejde. Lund, O. & Jensen, J-O. (eds.). 1 ed. København: Hans Reitzels Forlag, p. 149-167 19 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

Multikulturel litteratur i danskfaget: Kulturer, læsemåder og litterær inklusion

Mansour, N., 23 Jun 2020, Aarhus Universitet. 352 p.

Research output: ThesisPhDResearchpeer-review

Open Access
File
31 Downloads (Pure)

Om og for praksis: Pædagogik som handlingsvidenskab

Rothuizen, J. J. E., Jun 2020, In : Studier i pædagogisk filosofi. 8, 2, p. 20-43 24 p.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Open Access

Pædagogerne prutter i børnehaven: Børns deltagelse, latterkultur, leg og forhandlinger med voksne

Koch, A. B., 2020, (In preparation) Hvad synes børnene?: Børns perspektiver i hverdagspædagogisk praksis. Koch, A. B. (ed.).

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

Pædagogers faglighed: - en kortlægning af forskningsmæssige studier og perspektiver på pædagogers fag og faglighed

Togsverd, L. & Aabro, C., 22 Jun 2020

Research output: Book/Report/clinical guidelinesReportResearch

Open Access

Pædagogisk faglighed og kernerugbrød

Rothuizen, J. J., Jun 2020, In : Tidsskrift for Socialpædagogik. 23, 1, p. 49-55 7 p., 4.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearch

Pædagogisk hverdagsevaluering med inddragelse af børns perspektiver: En praksisguide

Koch, A. B. & Jørgensen, H. H., Mar 2020, BUPL. 20 p.

Research output: Book/Report/clinical guidelinesReportCommunication

Open Access
File

Redaktionelt

Togsverd, L. & Schmidt, L. S. K., 9 Mar 2020, In : Forskning i pædagogers profession og uddannelse. årg. 4, 1, p. 1-4 4 p.

Research output: Contribution to journalEditorialCommunication

Sprog, kommunikation og deltagelse i vuggestuen

Daugaard, L. M., Højholt, M. & Kristensen, I. S., 15 Jan 2020.

Research output: Contribution to conference without a publisher/journalPaperResearch

Time regulation as institutional condition for children’s outdoor play and cultural formation in kindergarten

Sørensen, H. V. & Birkeland, Å., 2020, (In preparation) Children’s Cultural Formation through Outdoor activities.: Børns dannelse gennem udeaktiviteter. Springer

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

Transitions in outdoor playtime in kindergarten – opportunities and resistances

Sørensen, H. V., Birkeland, Å. & He, M., 25 Aug 2020, (Accepted/In press).

Research output: Contribution to conference without a publisher/journalPaperResearchpeer-review

Øvelse: bevægelse og eksistentiel læring i børnehaven

Nørgaard, F. & Jensen, J-O., 2020, Sans for bevægelse: livsnerven i pædagogisk arbejde. Lund, O. & Jensen, J-O. (eds.). København: Hans Reitzels Forlag, p. 115-131 18 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

”Når de har været til eksamen, så er de tilbage igen”: Kvalificeringsforståelser i pædagoguddannelsens praktik

Togsverd, L., 18 Aug 2020, In : Dansk Paedagogisk Tidsskrift.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Open Access
2019

(Be)Draget ind i legen: når pædagoger deltager i børns ’frie’ leg

Lund, O., 23 Sep 2019, Legens magi: om det professionelle arbejde med at forstå, understøtte, inspirere og rammesætte 1-6 årige børns leg. Sønnichsen, L. H. & Jørgensen, H. H. (eds.). København: Akademisk Forlag, p. 127-142 16 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

Aesthetically Sensitive Pathways to Knowledge in and through Action Research in Danish Kindergartens

Blomgren, H., 29 Nov 2019, In : Educational Action Research. 17 p.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Beauty Bubbles, Subtle Meetings, and Frames for Play: Aesthetic Processes in Danish Kindergartens

Blomgren, H., 2019, In : International Journal of Education and the Arts. 20, 1, 18 p.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Open Access
6 Downloads (Pure)

Bevægelsesglæde

Jensen, J-O., 2019.

Research output: Contribution to conference without a publisher/journalAbstractResearchpeer-review

Brug digitale medier som genvej til pædagogiske samtaler med isolerede og udsatte børn og unge

Brandt, E. Z. & Koch, A. B., Jun 2019, In : Pædagogisk extrakt. 15, p. 24-27 4 p.

Research output: Contribution to journalJournal articleCommunication

Open Access

Børns trivsel i daginstitutioner

Koch, A. B., 2019, Barndomspædagogik i dagtilbud. Cecchin, D. (ed.). 2 ed. København: Akademisk Forlag, p. 127-148 22 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

Can I add you on SnapChat? children's voices and choices in communication with professionals

Brandt, E. Z. & Koch, A. B., 21 Aug 2019.

Research output: Contribution to conference without a publisher/journalAbstractResearchpeer-review

Children as participants in research. Playful interactions and negotiation of researcher-child relationship

Koch, A. B., Mar 2019.

Research output: Contribution to conference without a publisher/journalPaperResearchpeer-review

Children as participants in research. Playful interactions and negotiation of researcher–child relationships

Koch, A. B., 2019, In : Early Years.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Children's interaction patterns in a daycare center. Entering the field, research positions, video recording and ethics in doing research with children

Slingerland, R. H., 15 Aug 2019.

Research output: Contribution to conference without a publisher/journalPosterResearchpeer-review

Children's play activities and social relations in nature and kindergarten playground

Sørensen, H. V., 2019, (In preparation) Children’s Cultural Formation through Outdoor activities. Springer

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

Children’s exploratory activities on the kindergarten playground: Case studies in China and Norway

Sørensen, H. V. & Birkeland, Å., 2019, (In preparation) Children’s exploration and cultural formation. Hedegaard, M. & Ødegaard, E. E. (eds.). Springer

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology

Den professionelle samtale i social- og specialpædagogisk arbejde

Mørch, S. I. & Andersen, T. V., 2019, Social- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen. Vikær Andersen, T. (ed.). Hans Reitzels Forlag, p. 440-457 18 p.

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingContribution to book/anthology