Projects per year
Organization profile
Organisation profile
Forskningsprogram for æstetik og pædagogik.
Velkommen til program for æstetik og pædagogik. Vi forsker i æstetik og pædagogik med henblik på at indkredse og identificere relevansen for uddannelser, professioner og forskning.
I programmet analyseres, diskuteres og problematiseres begreberne æstetik og pædagogik med en stadig hensyntagen til spændingsforholdet mellem dem. Kan pædagogik perspektivere æstetik – og kan æstetik perspektivere pædagogik, og hvordan kan det indbyrdes forhold mellem dem forstås og tilgås? Fokus er således ikke alene på begreberne hver for sig, men også på forholdet mellem dem og samtidig med en rettethed mod at indkredse og identificere deres relevans for uddannelser, professioner og forskning.
Generelt undersøges og tematiseres erkendelses-, dannelses- og refleksionspotentialer i børn og unges møde med og analyse, fortolkning og produktion af æstetiske artefakter som fx musik, billedkunst, arkitektur, computerspil og litteratur.
Programmet forsker blandt andet i:
- æstetik og pædagogik og forholdet mellem dem og deres relation til begreber som erfaring og erkendelse,
- relationen til begreber som kunst, kultur, viden og dannelse,
- genstandsfelter som litteratur, sprog, musik og drama med tilknytning til det pædagogiske arbejde i skoler og daginstitutioner.
Forskningsleder i programmet er Martin Blok Johansen.
Læs mere om programmets projekter her.
Du kan finde information om programmet på dets hjemmeside her.
Fingerprint
Network
Profiles
-
Mundtlighedsdidaktik i tysk og engelsk - afprøvning og udvikling af aktivitetstyper med fokus på anvendelse og bevidstgørelse af kommunikationsstrategier
Jacobsen, J. G. H., Jørgensen, N., Bruntt, K. L. & Mortensen, L. M.
01/08/22 → 30/06/23
Project: Development project/ Innovation
-
Research output
-
Different modes of reading - eighth-grade students' interaction with a digital narrative
Henkel, A. Q. & Nielsen, S. H., Jan 2023, The Digital Reading Condition. Engberg, M., Have, I. & Pedersen, B. S. (eds.). Routledge, p. 149-161 13 p. (Routledge Research in Digital Humanities).Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer-review
-
"Ligesom en kreation af døden." Hvad bruger elever litteratur til?
Henkel, A. Q., 10 Mar 2023, In: DANSK. 1, p. 24-26 3 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
-
Readers between media: sixth-grade students tuning in to literature in different formats
Henkel, A. Q., Jan 2023, The Digital Reading Condition. Engberg, M., Have, I. & Pedersen, B. S. (eds.). Abingdon: Routledge, p. 184-194 11 p. (Routledge Research in Digital Humanities).Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Contribution to book/anthology › Research › peer-review
Prizes
-
Lyd-revolutionen og bibliotekerne - katastrofe eller renæssance?
Ayoe Quist Henkel (Introductory speaker)
15 Mar 2023Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Grib litteraturen
Ayoe Quist Henkel (Introductory speaker)
5 Apr 2022Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Børn og unges læse- og medievaner
Ayoe Quist Henkel (Introductory speaker)
14 Sep 2022Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
Press/Media
-
Bachelorer: Undervisning uden for skolen stimulerer sanserne
13/09/22
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
-
Unges sætter litteratur-dagsorden
24/08/22 → 26/08/22
3 items of Media coverage
Press/Media: Press / Media