Projects per year
Organization profile
Organisation profile
Forskningsprogram for dannelse og etik
Velkommen til program for dannelse og etik. Vi forsker i, hvordan udvikling af menneskers selv- og omverdensforhold forstås, praktiseres og rammesættes i uddannelses- og professionspraksis.
Dannelse og etik er store begreber, der begge relaterer sig til en forestilling om frihed. For dannelse gør fri, og kun frie mennesker kan træffe etiske valg. Frihed er ikke noget empirisk begreb - det er nærmere et ideal, eller et regulativt begreb. Frihed er altid forbundet med ansvar -når man selv har truffet et valg, må man også stå på mål for det valg, og man kan ikke gemme sig bag undskyldninger.
Vi beskæftiger os med den dimension af professionelles og borgernes eksistens, der handler om, hvordan de står i verden og træffer valg. Vi ser mennesker og organisationer i spændingsfelter mellem det man i et moderne samfund ikke kan komme udenom på den ene side og en verdensåbenhed der gør at man kan få verden i tale, og bebo den på den anden.
Vi forsker i uddannelses- og professionspraksis, og arbejder derfor tæt sammen med professionspraktikere og de organisationer, de arbejder i. Vi undersøger praksisrelevante udfordringer og spørgsmål, og leverer viden der giver anledning til eftertanke samt inspiration til udvikling af praksis.
- Skolens og lærernes normative, etiske og dannelsesmæssige betydning
- Dannelse i daginstitutioner
- Dannelse i kristendomsfaget
- Filosofididaktik i skolen
- Vidensbasering og meningsfuldhed i uddannelser til lærer og pædagog
- Legens frihedskvaliteter i en skolekontekst
- Forholdet mellem faglighed og styring i pædagogisk praksis
Forskningsleder i programmet er Jan Jaap Rothuizen
Læs mere om programmets projekter her.
Du kan finde mere information om programmet på dets hjemmeside her.
Fingerprint
Network
Profiles
-
Teaching, Learning and Digital Technologies
Buus, L., Jensen, M. M., Anesen, L. I., Gottschling-Knudsen, L., Hanghøj, A., Tyrrestrup, A., Nissen, A., Glasscock, T., Lorentzen, R. F., Beierholm, M. H. & Lottrup, L.
01/02/22 → 30/06/25
Project: Research
-
Understanding Digital Technology
Buus, L., Basballe, D. A., Tyrrestrup, A., Lorentzen, R. F., Hjorth, M., Pilgaard, M., Beierholm, M. H. & Lottrup, L.
01/02/22 → 26/06/25
Project: Research
-
Uddannelsesnormativitet - forhold og idealer i eller bag skole, uddannelse og uddannelsestænkning
01/01/21 → 31/12/23
Project: Research
Research output
-
Netbaseret
Greve, L., Gottfredsen, R. & Pasgaard, N. J., Feb 2023Research output: Non-textual form › Music and sound productions › Communication
-
Trivsel i børne- og ungerettede lovgivninger - En black box der gør både blød og hård.
Buus, A. M., Harbo, L. J., Søndberg, A., Jørgensen, A. S. & Brejnrod, M. N., May 2023, (Accepted/In press) In: Pædagogisk psykologisk tidsskrift. 14 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
-
A ‘didaktik’ for bildung in school and teacher education. . ?
Iskov, T. & Tange, N. B., 2 Jun 2022.Research output: Contribution to conference without a publisher/journal › Abstract › Research › peer-review
Open AccessFile
Prizes
-
-
-
Danish National Research Council for the Humanities
Garsdal, Jesper (Recipient), 2004
Prize: Scholarship
-
Digitale Ulejlighederes pædagogiske potentiale
Maria Høegh Beierholm (Introductory speaker) & Mette Hougaard Claudi Bondesen (Introductory speaker)
2022Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Oplæg om evidensbaserede metoder, straf, magt og børnesyn
Anne Mette Buus (Introductory speaker)
19 Apr 2022Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Oplæg om evidensbaserede metoder som del af aktuel daginstitutionspædagogik
Anne Mette Buus (Introductory speaker)
1 Nov 2022Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
Press/Media
-
Ny debat: Hvad skal der ske med pædagoguddannelsen?
Niels Jakob Pasgaard & Andreas Rasch-Christensen
09/03/23
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
-
Interessenter kæmper videre for ny pædagoguddannelse: ''I dag har vi igen meldt os på banen”
16/01/23
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media