Projects per year
Organisation profile
Organisation profile
Forskningsprogram for dannelse og etik
Velkommen til program for dannelse og etik. Vi forsker i, hvordan udvikling af menneskers selv- og omverdensforhold forstås, praktiseres og rammesættes i uddannelses- og professionspraksis.
Dannelse og etik er store begreber, der begge relaterer sig til en forestilling om frihed. For dannelse gør fri, og kun frie mennesker kan træffe etiske valg. Frihed er ikke noget empirisk begreb - det er nærmere et ideal, eller et regulativt begreb. Frihed er altid forbundet med ansvar -når man selv har truffet et valg, må man også stå på mål for det valg, og man kan ikke gemme sig bag undskyldninger.
Vi beskæftiger os med den dimension af professionelles og borgernes eksistens, der handler om, hvordan de står i verden og træffer valg. Vi ser mennesker og organisationer i spændingsfelter mellem det man i et moderne samfund ikke kan komme udenom på den ene side og en verdensåbenhed der gør at man kan få verden i tale, og bebo den på den anden.
Vi forsker i uddannelses- og professionspraksis, og arbejder derfor tæt sammen med professionspraktikere og de organisationer, de arbejder i. Vi undersøger praksisrelevante udfordringer og spørgsmål, og leverer viden der giver anledning til eftertanke samt inspiration til udvikling af praksis.
- Skolens og lærernes normative, etiske og dannelsesmæssige betydning
- Dannelse i daginstitutioner
- Dannelse i kristendomsfaget
- Filosofididaktik i skolen
- Vidensbasering og meningsfuldhed i uddannelser til lærer og pædagog
- Legens frihedskvaliteter i en skolekontekst
- Forholdet mellem faglighed og styring i pædagogisk praksis
Forskningsleder i programmet er Jan Jaap Rothuizen
Læs mere om programmets projekter her.
Du kan finde mere information om programmet på dets hjemmeside her.
Fingerprint
Collaborations and top research areas from the last five years
Profiles
-
Professionsrettede prøver i VIA
Iskov, T. (Principle researcher), Mathiasen, S. H. (Co-researcher), Troelsen, S. (Co-researcher), Glavind, J. (Co-researcher) & Wolfsberg, A. (Co-researcher)
01/01/24 → 31/12/25
Project: Development project/ Innovation
File -
Understanding Digital Technology
Buus, L. (Principle researcher), Basballe, D. A. (Co-researcher), Tyrrestrup, A. (Co-researcher), Lorentzen, R. F. (Co-researcher), Hjorth, M. (Co-researcher), Pilgaard, M. (Co-researcher), Beierholm, M. H. (Co-researcher) & Lottrup, L. (Co-researcher)
01/02/22 → 26/06/25
Project: Research
-
Teaching, Learning and Digital Technologies
Buus, L. (Principle researcher), Jensen, M. M. (Co-researcher), Anesen, L. I. (Co-researcher), Gottschling-Knudsen, L. (Co-researcher), Hanghøj, A. (Co-researcher), Tyrrestrup, A. (Co-researcher), Nissen, A. (Co-researcher), Glasscock, T. (Co-researcher), Lorentzen, R. F. (Co-researcher), Beierholm, M. H. (Co-researcher) & Lottrup, L. (Co-researcher)
01/02/22 → 30/06/25
Project: Research
Research output
-
En undersøgelse af den styrkede pædagogiske læreplans pædagogiske og forvaltningsmæssige realiseringsprocesser. En opsamling. Allianceprojektet. Delrapport 5
Buus, A. M., Koumaditis, L. J., Rothuizen, J. J. & Rasch-Christensen, A., Feb 2025, VIA University College. 15 p.Research output: Book/Report/PhD thesis › Report › Research
-
Alliancen: En ny form for samarbejde om styring og faglighed: Delrapport 4 Allianceprojektet
Rothuizen, J. J., Dec 2024, VIA University College. 30 p.Research output: Book/Report/PhD thesis › Report › Research
File -
De moralsk åndssvage på Livø - om normalitet og afvigelse i et historisk perspektiv: Pædagogisk Extrakt podcast
Brandt, E. Z. (Developer), Buus, A. M. (Developer), Clement Hagstrup, M. (Performer) & Stenz Lundqvist, K. (Sound), 18 Apr 2024Research output: Non-textual form › Podcast, music and sound productions › Communication
Open Access
-
Det intuitive møde -advisory board
Rothuizen, J. J. (Consultant)
Feb 2024 → Sept 2028Activity: Consultancy types › Project sparring
-
Master i barnehagepedagogikk – i spenningsfeltet mellom oppgaven og realitetene
Rothuizen, J. J. (Introductory speaker)
14 Sept 2023Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
Oplæg om evidensbaserede metoder, straf, magt og børnesyn
Buus, A. M. (Introductory speaker)
19 Apr 2022Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
Prizes
Press/Media
-
-
Docent: Forholdet mellem teori og praksis på pædagoguddannelsen er ikke et nulsumsspil
09/12/24
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Pædagogstuderende og undervisere: Danmark har brug for superpædagoger. Det kræver en super pædagoguddannelse
Pasgaard, N. J. & Rothuizen, J. J.
08/05/24
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media