Projects per year
Organisation profile
Organisation profile
Forskningsprogram for hverdagsliv og fritidspædagogik
Velkommen til program for hverdagsliv og fritidspædagogik
Programmets genstandsfelt er de hverdagslige og fritidspædagogiske arenaer, hvor større børn og unges liv udspiller sig. Skoler, SFO’er, fritids- og ungdomsklubber, idrætsforeninger og ungdomsuddannelser er alle institutionelle sammenhænge, hvor større børn og unge udvikler sig, lærer og danner relationer. Hverdagslivet i familien, men også den fritid større børn og unge selv forvalter, er ligeledes væsentlige sammenhænge, der har betydning for socialisering, trivsel og dannelse. Hverdagens lokalt forankrede bolig-, skole- og fritidsmiljøer er vigtige arenaer, men også modernitet, globalisering og medialisering har betydning for større børn og unges hverdagsliv, kommunikation og sociale relationer. Spændingen imellem det lokale og det globale er således en vigtig faktor i programmets arbejde.
Programmets arbejde er særlig relevant for uddannelser og professioner der arbejder med – og samarbejder om - større børn og unge. Programmets fund og analyser er relevante for pædagoger der arbejder i folkeskolen, SFO’er, klubber, ungdomsklubber, lærere der arbejder med større børn og unge, f.eks. i udskolingen og i forbindelse med overgange til ungdomsuddannelser, samt socialrådgivere der arbejder med større børn og unge i forskellige sammenhænge.
Programmet forsker blandt andet i:
- Større børn og unges trivsel, socialisering og dannelse
- Større børn og unges egne sproglige udtryk og kulturelle udtryksformer
- Unges overgange i skole- og uddannelsessammenhænge
- Større børn og unges hverdagsliv i SFO’er, fritidsklubber, m.m.
- Unge flygtninges fremtidsdrømme, uddannelse og betydningen af midlertidig opholdsstatus
- Pædagogers arbejde i skole- og fritidspædagogiske sammenhænge
- Ulighed i pædagogik og uddannelse
- Læreres, pædagogers og socialrådgiveres handlemåder og professionsidentitet
Forskningsleder i programmet er David Thore Graversen
Læs mere om programmets projekter her.
Du kan finde mere information om programmet på dets hjemmeside her.
Fingerprint
Collaborations and top research areas from the last five years
Profiles
-
Ungeperspektiver på fritids- og ungdomsklubbens fællesskaber – et afsæt til udvikling af den klubpædagogiske faglighed
03/01/22 → 31/12/23
Project: Research
File -
Veje til uddannelse. Unge flygtninges oplevelse af (ikke-)tilhør på ordinære ungdomsuddannelser
03/01/22 → 31/12/23
Project: Research
File -
FiF: Frihed i Fritid (FiF) - et forskningsprojekt om agens, medbestemmelse og trivsel i fritidsinstitutioner.
01/01/22 → 31/12/23
Project: Research
Research output
-
An research project of freedom in leisure pedagogy: En undersøgelse af fritid i fritidspædagogik
Nørgaard, F., 16 Mar 2023.Research output: Contribution to conference without a publisher/journal › Poster › Communication
-
At the Margins of Education
Mikkelsen, S. H., 6 Mar 2023.Research output: Contribution to conference without a publisher/journal › Abstract › Research › peer-review
-
Being in a COSi.ed partner school: The perspectives of young Danish students on the margins of education.
Mikkelsen, S. H., 22 Aug 2023.Research output: Contribution to conference without a publisher/journal › Abstract › Research › peer-review
Activities
-
NERA Conference 2023
Peter Hornbæk Frostholm (Paricipant)
15 Mar 2023 → 17 Mar 2023Activity: Participating in or organising an event types › Conference
-
Forskningens Døgn
Flemming Nørgaard (Introductory speaker)
24 Apr 2023Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
A Performance liberating leisure time pedagogy?
Lea Ringskou (Introductory speaker)
15 Mar 2023Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
Press/Media
-
Forskere er enige: Teater er en fundamental del af børns udvikling
Flemming Nørgaard & Tove Stenderup
19/10/22
4 items of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
-
ET NØDVENDIGT COMEBACK
Lea Ringskou, Pia Rauff Krøyer, Stine Del Pin Hamilton & Simon Nørgaard Iversen
23/08/22
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media