Projects per year
Organisation profile
Organisation profile
Forskningsprogram for outdoorpædagogik
Velkommen til program for outdoorpædagogik. I program for outdoorpædagogik arbejder vi bredt med betydningen af at inddrage omverdenen i pædagogiske processer og læringsaktiviteter i uderummet.
Program for outdoorpædagogik arbejder med at styrke udviklingen inden for udeskole, naturbørnehaver- og daginstitutioner, læring i naturen og friluftsliv bredt forstået. Programmet arbejder dermed med at inddrage omverdenen i pædagogiske processer og at undersøge betydningen heraf. Programmet vil i samarbejde med andre aktører tilstræbe at sætte en dagsorden inden for arbejdet med børn og unge i dagtilbud og skole i Danmark.
Det pædagogiske arbejde med natur med elever i skolen og i miljøer uden for klasseværelset samt med børn i daginstitutioner har fået fornyet fokus. Både som en del af folkeskolereformen fra 2013, og som en del af en generel udviklingstendens i retning af mere ’grønne’ institutioner og aktiviteter, og i forbindelse med genåbningen af skoler og institutioner efter Covid19. Den viden, der udvikles, og som medarbejderne i programmet har, er efterspurgt både direkte ude på skoler, i institutioner og blandt lærere og pædagoger, men også hos skolebestyrelser, i kommuner og i ministerier.
Programmet forsker blandt andet i:
- Daginstitutioners brug af naturen
- Udbredelsen af udeskole
- Bæredygtighedsperspektiv i ude-aktiviteter
- Betydningen af naturaktiviteter for udsatte børn
Forskningsleder i programmet er Karen Seierøe Barfod.
Læs mere om programmets projekter her.
Du kan finde mere information om programmet på dets hjemmeside her.
Fingerprint
Collaborations and top research areas from the last five years
Profiles
-
Kompetenceudvikling af folkeskoler i Vordingborg Kommune i udeskole
Bølling, M. (Principle researcher) & Hansen, D. (Co-researcher)
01/03/24 → 29/08/25
Project: Development project/ Innovation
-
PRIMA: Picture book Reading to Improve Mathematics Awareness
Sunde, P. B. (Principle researcher), Bjerre, M. (Co-researcher), Christiansen, M. (Co-researcher), Tybjerg, H. (Co-researcher), Daugaard, L. M. (Co-researcher) & Andrews, P. R. (Co-researcher)
03/04/23 → 31/03/27
Project: Research
File -
Matematisk opmærksomhed og billedbøger i dagtilbud: Projekt PRIMA
Sunde, P. B. (Principle researcher), Bjerre, M. (Co-researcher), Christiansen, M. (Co-researcher), Tybjerg, H. (Co-researcher) & Andrews, P. R. (Co-researcher)
01/04/23 → 31/03/26
Project: Research
Research output
-
Cli-fi og handlemod
Eggersen, D. & Nielsen, R. L., Feb 2025, In: Klods-Hans. 1, p. 10-11 2 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Communication
-
Børns perspektiver på science: en undersøgelse af hvordan børn oplever science i det pædagogiske arbejde i daginstitutioner
Christiansen, M., Stokholm, D., Blomgreen, C. B. & Ejbye-Ernst, N., 2024, In: MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik. 1, p. 27-45 19 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Open Access -
Connectedness to nature: a tale of three scales
Beery, T., Fridberg, M., Præstholm, S., Wünsche, T. U. & Bølling, M., 2024, In: Environmental Education Research. 30, 10, p. 1783-1805 23 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
-
Scandinavian Journal of Public Health (Journal)
Bølling, M. (Referee)
2025Activity: Publication peer-review and editorial work types › Reviewer/editor of journal
-
Vild viden til prominente professioner
Barfod, K. S. (Introductory speaker), Bang, A. L. (Introductory speaker) & Højerslev, M. (Introductory speaker)
20 Mar 2025Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
File -
Stedbaseret læsning som litteraturpædagogisk metode
Eggersen, D. V. (Introductory speaker)
26 Mar 2025Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
Prizes
-
Novo Nordisk Fondens underviserpris til Læreruddannere i Naturfag
Barfod, K. S. (Recipient), 6 Apr 2022
Prize
-
Press/Media
-
Uteskole påvirker barns hjernemodning og motvirker biologisk stress
Dettweiler, U. & Bølling, M.
07/06/23
1 Media contribution
Press/Media: Press / Media
-
Forskere: Hvis skolemad skal blive en succes, skal det være mere end blot et måltid
Bølling, M. & Rasch-Christensen, A.
13/03/25
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-