Projects per year
Organization profile
Organisation profile
Programmets genstandsfelt er professionsdidaktik, i såvel professionsuddannelserne som i den fortsatte kompetenceudvikling efter endt uddannelse. I disse år sker der store forandringer i professionsuddannelser og i professioner og erhverv. Livslang læring med kontinuerlig kompetenceudvikling og betydningen af de professionelles bidrag til fortsat udvikling inden for professionerne anerkendes i stigende grad.
Programmets hensigt er på et forskningsbaseret grundlag at bidrage til udvikling af professionsdidaktiske tilgange, der medtænker disse forandringer, har reference til forskellige vidensformer og læringsarenaer, og tematiserer co-creation og co-production i samarbejde mellem uddannelse og professionens praksis.
I programmet arbejdes med at udvikle, nytænke og undersøge undervisnings- og læringsformer i professionsuddannelserne, herunder aktive og kollaborative tilgange i spændningsfeltet mellem mål om studerendes udvikling af konkrete færdigheder og mere overordnede kompetencer til refleksivt at analysere og vurdere professionsfaglige problemstillinger. I den forbindelse kan udvikling af nye evaluerings, feedback og prøveformer være et perspektiv.
I relation til fortsat kompetenceudvikling er der fokus på professionelles læring over tid, herunder kompetenceudvikling for undervisere i professionsuddannelserne.
Et særligt undersøgelsesfelt handler om implementering og transitioner i forbindelse med forandringsprocesser, både i professionens praksis og i uddannelserne.
Vidensproduktion er rettet mod og har relevans for både undervisere i professionsuddannelse og efteruddannelse, professionens praksis samt eksterne forskere og tværsektorielle samarbejdspartnere. Endvidere er der fokus på inddragelse af - og videnspredning blandt studerende.
Network
Profiles
-
Henriette Skjærbæk Duch
- VIA University College, Efter- og videreuddannelse Faglige områder - Educator
- Program for Erhvervspædagogik
- VIA University College, Pædagogik, Læring og Vejledning - Lektor, Ph.d.
- VIA University College, Program for professionsdidaktik
- VIA University College, Forsk.center Pædagogik og dannelse
Person: VIP
Projects
-
-
Social inklusion – fra fjernundervisning under Covid 19 krisen til udvikling af undervisning med blended learning på Erhvervsuddannelser
30/07/20 → 30/04/21
Project: Research
File -
Human First - Transitionscurriculum. Sammenhæng mellem teoretisk uddannelse og praktisk uddannelsesforløb
30/06/20 → …
Project: Research
Research Output
-
Fra kompetenceløft til øget gennemførsel. Design og metode
Duch, H. S., 2021.Research output: Working paper
File -
Assessing social, emotional, and intercultural competences of students and school staff: A systematic literature review
Müller, F., Denk, A., Lubaway, E., Sälzer, C., Kozina, A., Veršnik Perše, T., Rasmusson, M., Jogovic, I., Nielsen, B. L., Rozman, M., Ojsteršek, A. & Jurko, S., 2020, In: Educational Research Review. 29, p. 1-24 24 p.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Open Access -
At blive gymnasielærer. En sociologisk inspireret analyse af interviews med kandidater i pædagogikum
Duch, H. S., 2020, Aarhus: VIA University College.Research output: Working paper
File
Prizes
Activities
-
(Hvordan) Kan Clarke & Hollingsworth (2002) modellen inspirere design og analyse af udbytte fra efter-videreuddannelses-aktiviteter?
Birgitte Lund Nielsen (Introductory speaker)
6 Oct 2017Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
2006 ATTE Annual Conference, Portoroz
Peter Hougaard Madsen (Paricipant)
21 Oct 2006 → 25 Oct 2006Activity: Participating in or organising an event types › Conference
-
2008 ATEE Annual Confence, Bruxelles
Peter Hougaard Madsen (Paricipant)
23 Aug 2008 → 27 Aug 2008Activity: Participating in or organising an event types › Conference
Press / Media
-
-
Lektorer kan miste lektoratet
Tommy Dalegaard Madsen, Lisbeth Lunde Frederiksen, Jens Jakob Ellebæk & Peter Mikael Hansen
27/03/20
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Ny bog hjælper faglærere til at inddrage ordblinde elever i deres undervisning
Hilmar Dyrborg Laursen, Per Nygaard Thomsen, Helle Bundgaard Svendsen & Jens Hagelskjær
11/03/20
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media