Projects per year
Organisation profile
Organisation profile
Forskningsprogram for Professionsdidaktik og Professionel Vejledning
Velkommen til Program for Professionsdidaktik og Professionel Vejledning. Vi arbejder med forskning og udvikling relateret til professionel læring i profession og uddannelse og professionel vejledning. Visionen er at udforske, udvikle og udvide forståelsen af læring som professionel i et livslangt perspektiv. Der er et stort behov for, at forskningen skaber viden om professionelle udviklings- og vejledningsforløb og indsatser, som baggrund for at skabe bedst mulige rammer for læring, udvikling, valg og transitioner hos børn/unge, studerende, professions- og erhvervsudøverne.
Forskningsprogrammet er en del af Center for Professionsstudier.
Hvordan og med hvad arbejdes der i Program for Professionsdidaktik og Professionel Vejledning?
Professionsdidaktik og professionel vejledning er felter med mange aktørgrupper. Vores tilgang er eksplorativ og dialogorienteret - med et kritisk konstruktivt samt analytisk blik på uddannelser og professioner. Forskningen anvender forskellige design og metoder med en hovedvægt på kvalitative og participatoriske tilgange. Programmets forskere bidrager til professionsrettet og praksisrelevant forskning i en lang række projekter. Tæt samarbejde med undervisere, studerende og professionens praksis prioriteres. Det samme gør vidensflow, der involverer uddannelserne, efter- og videreuddannelsesområdet, og VIAs Uddannelsesakademi.
Centrale forskningsområder i programmet:
- Undervisning og læring i professionsuddannelse og efter-videreuddannelse
- Livslang læring, mentoring og karrierevejledning
- Praktik og praktikvejledning
- Erhvervspædagogik og lærerkvalificering
- Kompetenceudvikling for professionsuddannere
- Overgange og transitioner i et professionsperspektiv, herunder introforløb for nye professionelle
- Professionel identitet og agency
Forskningsleder i programmet er Birgitte Lund Nielsen.
Programmet samler i en fremadrettet satsning på dette forskningsområde tidligere indsatser indenfor hhv. professionsdidaktik og vejledning & mentorskab (links er til disse programmers hjemmesider, en opdateret fælles hjemmeside følger snarest).
Fingerprint
Collaborations and top research areas from the last five years
Profiles
-
Udvikling af prøver i læreruddannelsen (Musikfaget)
Madsen, M. T. (Principle researcher), Hansen, H. V. (Principle researcher) & Jensen, J. J. (Principle researcher)
24/04/24 → 29/11/24
Project: Development project/ Innovation
File -
Brobyggeres tværprofessionelle læring i et sammenhængende sundhedsvæsen
Nielsen, C. S. (Principle researcher), Skjødeberg Toftegaard, B. (Principle researcher), Kramer, T. (Co-researcher), Kirkeby, L. (Co-researcher), Binow Kjær, L. (Co-researcher) & Frederiksen, L. (Co-researcher)
01/03/24 → 31/12/25
Project: Research
File -
Vejledning i integreret praktik.
Lunde Frederiksen, L. (Principle researcher)
08/01/24 → 31/12/25
Project: Research
-
Afdækning af viden om overgange fra FGU til EUD: Bidrag til projektet "Bedre overgange fra FGU til EUD"
Poulsen, S. H., Dyrendal, R., Skovhus, R. B. & Poulsen, B. K., Jan 2024, 28 p.Research output: Book/Report/PhD thesis › Report › Communication
Open AccessFile -
Career Education in the final years of Compulsory School in Denmark
Thomsen, R., Tybjerg, G. & Skovhus, R. B., 2024, In: Nordic Journal of Transitions, Careers and Guidance. 5, 1, p. 15-30Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Open Access -
Clinical supervisors’ views on strengthening theory-practice coherence: - a sociology of knowledge perspective
højbjerg, K., Bukhave, E. B., Sand Nielsen, C., Engelsen, S. & Lehn, S., Jun 2024, In: Professions and Professionalism. 14, 2, p. e5652Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Open Access
-
Paneldebat til LMS, Levende musik i skolen, Showcase 2024
Madsen, M. T. (Paricipant)
25 Sept 2024Activity: Participating in or organising an event types › Conference
-
What ever is happening to mentoring of new teachers in the Nordic. Symposium Overview of the Actual situation for mentoring newly qualified teachers in Denmark
Lunde Frederiksen, L. (Introductory speaker) & Bonde, Å. (Introductory speaker)
16 Mar 2023Activity: Talk or presentation types › Lecture or presentation
-
NTI-PPD (External organisation)
Halse, E. (Member)
Sept 2023 → Aug 2025Activity: Membership types › Member of international network
Press/Media
-
9 kendetegn for god karrierelæring i folkeskolen
17/04/24
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Nu kan du (endelig) få inspiration til den kollektive vejledning
12/03/24
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media
-
Afviser kritik: Ansvaret for lektorbedømmelser ligger i institutionerne
Hohwü, L. & Lunde Frederiksen, L.
27/11/23
1 item of Media coverage
Press/Media: Press / Media